Velkommen

Min bestemor hadde aldri noen flott hage. Vi som bor i det store huset nå forsøker å skape den hagen bestemor kunne hatt. Vi bygger på det var her: en rosa pion, en stor syrin, masse ripsbusker og noen epletrær.



Jeg skriver derfor mye om planter i hagen, men også litt om livet inni huset. Vi overtok hus med tette vegger og tak, men vi har totalrenovert innvendig. Hovedbygningen er fra midten av 1700-tallet og har stort sett sin opprinnelige rominndeling.








søndag 3. desember 2023

Sjakkruter


Sjakkruter eller sjakkbrett som noen sier, er en av få småkaker som deigen lages og kakene stekes samme dag. Det forutsetter at man kan starte fra morgenen av og har tid til å la deigen bli kaldt nok i kjøleskapet før den skjæres i skiver.

Jeg hadde ingen oppskrift da jeg startet, eller jeg hadde flere som jeg sammenlignet. Mange av de hadde melis i deigen, men jeg ønsket ikke den glatte smaksopplevelsen som meils skaper. Jeg bruker derfor sukker. Mangden kakao er veldig viktig. Det må være nok til at deigen blir brun nok, men for mye kakao smaker ikke godt. Siden de eldste barnabarna liker sjakkbrett så godt, og et av de yngste barnabarna ikke tåler melk så prøvde jeg å bake med melkefri Melange. Det fungerte heldigvis bra.

Det tok noen år før jeg fant den ultimate størrelsen på sjakkrutene, og fordi de hever litt i stekeovnen er 5 mm tykke skiver nok. Her er oppskrift. 
 





Ingen kommentarer :

Legg inn en kommentar