Velkommen

Min bestemor hadde aldri noen flott hage. Vi som bor i det store huset nå forsøker å skape den hagen bestemor kunne hatt. Vi bygger på det var her: en rosa pion, en stor syrin, masse ripsbusker og noen epletrær.



Jeg skriver derfor mye om planter i hagen, men også litt om livet inni huset. Vi overtok hus med tette vegger og tak, men vi har totalrenovert innvendig. Hovedbygningen er fra midten av 1700-tallet og har stort sett sin opprinnelige rominndeling.








tirsdag 23. september 2014

Sølv og sølvplett

Det er Flat Rose som er mitt bestikk og jeg kan dekke til veldig mange. Mye av det er gammelt og noe er helt nytt. Flat Rose har vært laget av mange av de norske sølvbestikkprodusentene, og det er helt likt i sølv og sølvplett. Når prisforholdet mellom sølvplett og sølv er 1:3 så var det enkelt for meg å velge sølvplett. Innimellom er det noen unntak som disse sølvskjeene fra bruktbutikken.























Jeg har ikke bare en blanding av sølv og sølvplett, og nytt og gammelt, men jeg har også flere ulike utgaver av Flat Rose. Selv om bildene ikke er så gode er det lett å se variasjonene. Start med sløyfa nederst, så bladene, fortsett med den mer eller mindre stiliserte rosa og de siste bladene.
























På nettsiden til Theodor Olsen står det at Rose er et  europeisk mønster som kom til Norge midt på 1800-tallet, og at det fram til 1923 ble håndlaget. Jeg er faktisk veldig imponert over håndverket, og det at hver produsent satte sitt preg på mønsteret.

Som nevnt finnes sølvstempelet 830S på lite av mitt bestikk, derimot finnes tallet 20, 40, 60 eller 90.
I dag har alt nytt sølvplett merket 60. Det betyr at 60 g sølv har brukt til å belegge 12 skjeer eller gafler.

Jeg vet ikke om noen andre bestikkmønstre som er helt like i sølv og sølvplett, men det er en del som er nesten like.

Sånn som Märtha i sølv øverst og Louise i sølvplett nederst.




Og Valdres i sølv




og Spesial i sølvplett.





Boka Norsk Bestikk som står i den digitale bokhylla på Nasjonalbiblioteket, har gitt masse informasjon til min leting etter informasjon den siste tiden.

Og bare for å nevnt det igjen: Nasjonalbiblioteket har et nettbasert gullgruve.





4 kommentarer :

  1. Jeg visste ikke at det fantes i sølvplett. Jeg husker at mine besteforeldre hadde Flat Opphøyd rose som bestikk, og jeg husker at jeg likte det så godt.

    Takk for tips om Nasjonalbibloteket!

    SvarSlett
  2. Jeg fant en skje, ikke spiseskje, hvor det står 40 på. Har ligget i en eske i mange år, men jeg trenger den ikke.

    SvarSlett
  3. Hei. Jeg fant en lik sølvskje som nr 2 fra venstre , tinn speil og militær knapp når jeg laget nytt bedd i hagen vår. Hvem kan jeg kontakte for å få opplysninger om funnene?

    SvarSlett
    Svar
    1. Jeg tror nok ikke så mange er så interessert i det du har funnet. Tingene er nok for nye. De kan ha havnet i bakken av mange grunner, men faktisk kan skjærer ha tatt de.
      Når skjea er av sølv så kan den pusses og bli fin. Du bør finne ut hvor gammel uniformsknappen er. Det finnes veteranforeninger over hele landet og noen medlemmer har stor interesse for sånt og kan sikkert hjelpe deg. Jeg fant noen nettsider: https://www.genealogi.no/wiki/index.php/Norsk_milit%C3%A6rhistorie#Uniformer

      Slett