Velkommen

Min bestemor hadde aldri noen flott hage. Vi som bor i det store huset nå forsøker å skape den hagen bestemor kunne hatt. Vi bygger på det var her: en rosa pion, en stor syrin, masse ripsbusker og noen epletrær.



Jeg skriver derfor mye om planter i hagen, men også litt om livet inni huset. Vi overtok hus med tette vegger og tak, men vi har totalrenovert innvendig. Hovedbygningen er fra midten av 1700-tallet og har stort sett sin opprinnelige rominndeling.








tirsdag 31. august 2010

Eplemost

Det er litt tidlig å lage Eplemost, men Moseplassen hadde et stort innlegg om det i går - så jeg følger opp.
Vi kjøpte en liten saftsentrifuge (OGH Nordica) for to år siden og presset litt epler. Jeg synes at det ble mye søl og det ble bare noen få liter eplemost. Men da jeg tok disse dyrebare dråpene opp av fryseren så bestemte jeg meg for at det var verdt arbeidet. For en smak!! Dette var flytende ferske epler. Gjester som fikk smake var begeistret. Så høsten 2009 presset jeg stort sett det meste av eplene fra et stort Gravensten-tre og litt Åkerø. Jeg telte vel ikke opp, men antar at det må ha blitt 40 liter. Alt ble helt på plastflasker og plastdunker i mange størrelser.
Nå har jeg gjort en miniproduksjon bare for å vise at det er mulig å lage eplemost på eget kjøkken og jeg skriver litt om de erfaringene jeg har gjort.

Eplene vaskes og renses. Jeg skjærer bort alt stygt og jeg fjerner kjernehuset. Jeg tror at det blir presset bedre når bitene ikke er for store. Her kan hele familien delta.
Maskinen monteres sammen og pressingen kan begynne. Dette er ikke en familievennlig aktivitet. Det er høy lyd og jeg bruker hørselvern.











Jeg har funnet ut at det ikke er lurt å presse for hardt men la kniven få tid til å kutte opp eplebitene. Så slynges massen rundt og saften presses gjennom de små hullene i silen. For å få ut mest mulig saft så må den renses oftere enn man har lyst til. Epleresten samles opp i en beholder på siden og i lokket. Dette må fjernes regelmessig. Jeg har en balje på gulvet som jeg tømmer alt avfallet i etterhvert. Det går rett i komposten etterpå.
 Jeg heller saften opp i en gammeldags sileduk (kjøpt på ClasOlson). For at det skal bli litt volum på produksjoner har jeg vanligvis 4 slike silestasjoner igang samtidig. Det saom ligger igjen i sileduken bør være så fast som mulig. Rør litt med en skje og vri forsiktig på silekledet.

 I dag ble det 1 liter eplemost av ca 3 kg epler. Jeg tror nok at eplene fortsatt er litt lite modne og det derfor ikke ble så mye most. Jeg har ikke målt mengden jeg fått tidligere, men kanskje mellom 40 -50%.         Det høyre bildet viser hvor klar mosten blir etter ca 30 min.   Når mosten skal drikkes kan man velge om man vil helle forsiktig å få en helt klar most eller riste på flasken slik at faststoffet (som bare en små eplebiter) blir med i glasset. Epler oksiderer veldig fort derfor vil most man lager selv ha en mer gylden farge enn den man kjøper.
Dette  er snadder og det er faktisk vel verdt arbeidet.

23 kommentarer :

  1. ååå, du er en engel!
    Tusen takk for at du skriver om dette, genial utvidelse av bloggposten min om eplepressing.

    Jeg lurer, omtrent hvor mange liter saft (eller kilo epler) kan du presse før du må rense ut massen? (Jeg regner med at det avhenger med epleslag og modenhet, men ca og når eplene er modne.)

    SvarSlett
  2. Hjemmelaget eplemost høres vidunderlig ut, men jeg har nok ikke din tålmodighet dessverre:-) Artig å få lov til å følge prosessen - helt sikkert noen som får lyst til å prøve seg på dette. Lykke til videre med eplemostproduksjonen!

    Ha en fin dag!

    Klem

    SvarSlett
  3. Jeg er mektig imponert! Og det så veldig godt ut!

    SvarSlett
  4. Se der du.:-) det så jammen ikke dumt ut.:-) burde gjort noe foruftig med eplene mine jeg også.:-) Nei ferdigplen var vel noe av det beste vi brukte penger på av alt vi måtte ut med.:-) vi kjøpte hos en lokal dyrer i Indre Østfold til en veldig god pris..:-) så det var vel anvendte penger når vi ikke har mer enn et mål å dekke.:-)

    SvarSlett
  5. Heimelaga eplemost er kjempegodt:) Min mamma pleide å lage det..

    SvarSlett
  6. Hei
    Tusen takk for hilsen i bloggen min. Så flink du er som lager eplemost, det er jo nydelig. Ha det bra!

    SvarSlett
  7. Takk for flott innlegg!

    Jeg har anbefalt både moseplassens og ditt innlegg på bloggen min her: http://englerisneen.com/2010/09/eplesaft-og-eplemost-bes%C3%B8k-moseplassen-og-bestemors-hage/

    SvarSlett
  8. De trærne lar jeg bare stå..) om det kommer masse snø børster jeg litt av de så grenen ikke knekker.:-)

    SvarSlett
  9. SÅ godt da! Kanskje jeg burde forsøke meg på eplemost?! Vi har to gamle og store epletrær, men det er ikke modne epler på dem ennå. Litt sent i år kanskje. Jeg pleier å lage endel kaker og paier, men alltid kjekt å prøve noe nytt!

    Takk for koselig kommentar om bildet mitt! Ikke noe hokkuspokkus å male slike bilder altså;-) Bare "klatter" malingen utover jeg! Men det er morro, så bare å sette i gang!

    Ha en fin kveld!

    SvarSlett
  10. Imponerende, dette er så godt, ike mye estoffer her, nei;-)

    Takk for kakaobark info, huff, det hadde ikke jeg tenkt på! Men vi bor flere km unna naboer, og ingen hund her, så da lar jeg det ligge der iår;-) Mh Marianne

    SvarSlett
  11. Jeg har husket men så glemt å skrive om pressingen i år, flere ganger. Tenkte jo på det når du trakk det frem for litt siden, og glemte det igjen.. Men nå har jeg da fått somla meg til å skrive om det på nytt.

    Du har nå forresten skrevet veldig mye om eplematlaging i det siste, morro!

    SvarSlett
  12. Hei, så flott presse. Hvor har du kjøpt denne?
    MVH Janne

    SvarSlett
    Svar
    1. Den saftsentrifugen på bildene ble ødelagt i uværet Frida (mye vann i kjelleren) så jeg har kjøpt ny. http://cdon.no/elektronikk/kenwood_limited_je850-18525612

      Slett
  13. Anbefaler å ta vare på pulpen (den massen som blir igjen etter pressinga) den kan fryses ned,eller brukes samme dag i brødeig,kaker. Ikke kast næringsrik og god mat. Spesiellt ikke du som er så flink å renser ut kjernehus og greier:-)

    SvarSlett
    Svar
    1. Det var en god ide. Det skal jeg prøve allerede i morgen.

      Slett
  14. Hei! Jeg snublet over innlegget ditt om eplemost, for jeg skal til å lage det selv nå - da er det alltid kjekt med en liten research runde på nettet først :) Jeg regner med at du ikke frøs alle de 40 literne, med hadde de på helt tette flasker... Men må ikke da eplemosten kokes opp først for å pasteuriseres (tror det er det det heter) - i alle fall, bli kvitt bakterier ?
    Johanne :)

    SvarSlett
    Svar
    1. Jeg fryser all eplemosten jeg lager. Jeg bruker 1 l appelsinjuiceflasker i plast. Når mosten er frossen kan de stables i fryseren.

      Jeg har ikke sjekket om om det er mulig, og i så fall hvordan, å pasturisere og korke selv.

      Slett
  15. Fryser du ned råsaften/juicen? Eller varmer du opp?

    SvarSlett
    Svar
    1. Mosten er ferskvare og må fryses. Jeg tror ikke at det vil være mulig å pasteurisere i vanlig kjele - hvis det blir for varmt vil mosten ikke lengre ha den friske eplesmaken.

      Slett
  16. Hei, jeg sendte følgende spørsmål til mattilsynet, og legger ved svaret jeg fikk under:

    Hei, jeg har kjøpt meg en juicer som jeg har tenkt å bruke til å juice epler til høsten. Spørsmålet mitt går på oppbevaring og pasteurisering. Jeg har et sous vide kar. Jeg tenker å tappe juicen på flasker, for deretter å senke de ned i karet hvor jeg har varmet opp vannet til 72 grader. Deretter tenker jeg å la de stå der en times tid til alt er gjennomvarmt. Vil dette være en god nok/trygg nok måte for å oppbevare juicen over tid? (et år?)

    Svaret fra Mattilsynet:

    Hei!
    72 grader i 15 sekunder er utgangspunktet for pasteurisering. Det er flere variabler med tid, temperatur og type produkt (konsistens). Vanligvis så pasteuriseres produkter med en gjennomstrømming i pasteuren slik at volumet er lite Pasteuriseringstiden varier i henhold til type produkt og anlegg. Emballeringen og andre forhold rundt tilberedning av produktet er også vesentlig for holdbarheten av produktet.
    Jeg kan dessverre ikke gi deg et klart svar men tenker du har et greit utgangspunkt. Produksjonsvirksomheter gjør ofte holdbarhetstester med bl.a sensorisk, bakteriologisk kontroller mv.


    Med vennlig hilsen

    Vigdis Jenderå
    Mattilsynet, Seksjon slakteritilsyn og mat Østfold og Follo

    SvarSlett
  17. Hei, jeg stilte følgende spørsmål til mattilsynet, og legger ved svaret jeg fikk under:
    Hei, jeg har kjøpt meg en juicer som jeg har tenkt å bruke til å juice epler til høsten. Spørsmålet mitt går på oppbevaring og pasteurisering. Jeg har et sous vide kar. Jeg tenker å tappe juicen på flasker, for deretter å senke de ned i karet hvor jeg har varmet opp vannet til 72 grader. Deretter tenker jeg å la de stå der en times tid til alt er gjennomvarmt. Vil dette være en god nok/trygg nok måte for å oppbevare juicen over tid? (et år?)

    Svaret fra mattilsynet:
    Hei!
    72 grader i 15 sekunder er utgangspunktet for pasteurisering. Det er flere variabler med tid, temperatur og type produkt (konsistens). Vanligvis så pasteuriseres produkter med en gjennomstrømming i pasteuren slik at volumet er lite Pasteuriseringstiden varier i henhold til type produkt og anlegg. Emballeringen og andre forhold rundt tilberedning av produktet er også vesentlig for holdbarheten av produktet.
    Jeg kan dessverre ikke gi deg et klart svar men tenker du har et greit utgangspunkt. Produksjonsvirksomheter gjør ofte holdbarhetstester med bl.a sensorisk, bakteriologisk kontroller mv.


    Med vennlig hilsen

    Vigdis Jenderå
    Mattilsynet, Seksjon slakteritilsyn og mat Østfold og Follo

    SvarSlett
    Svar
    1. Imponert over at du vil forsøke noe som jeg anser som relativt komplisert, noe også svaret fra Mattilsynet tyder på.

      Som jeg skrev så velger jeg fryser for oppbevaring av det jeg lager. Veldig mange av våre gjester mener at den eplemosten som ikke er varmebehandlet smaker best.

      Slett
  18. Hei, dette er slett ikke komplisert, tvert i mot. Mange har etterhvert skaffet seg sous vides utstyr. Jeg har en sirkulator til ca 2000 kroner som jeg bruker i en plastbalje på 30 liter til 50,- kroner. Trikset er at denne sirkulatoren klarer å holde en meget nøyaktig temperatur på vannet som sirkulerer rundt i karet. Derfor er det bare å sette nypresset/sentrifugert saft i flasker rett oppi dette karet. Skal man varme det opp i gryte er det mye mer komplisert å holde temperaturen. Bakgrunnen for at jeg begynte å tenke på dette er at vi har så mye epler på hytta som bare går til spille, og jeg har begrenset frysekapasitet der. Jeg er altså helt nybegynner, og er ikke i tvil om at det sikkert er bedre smak om det ikke er varmebehandlet, men når alternativet er å la det gå til spille, tenker jeg at dette er bedre. Og så er det litt morsomt å eksperimentere litt :) Mvh Øystein

    SvarSlett