Velkommen

Min bestemor hadde aldri noen flott hage. Vi som bor i det store huset nå forsøker å skape den hagen bestemor kunne hatt. Vi bygger på det var her: en rosa pion, en stor syrin, masse ripsbusker og noen epletrær.



Jeg skriver derfor mye om planter i hagen, men også litt om livet inni huset. Vi overtok hus med tette vegger og tak, men vi har totalrenovert innvendig. Hovedbygningen er fra midten av 1700-tallet og har stort sett sin opprinnelige rominndeling.








mandag 30. august 2010

Interiørinteresse

Etter med glede å ha lest interiørblogger i nesten et år så må jeg si at jeg er imponert. Imponert over entusiasmen. Og jeg er ikke minst imponert over hvor flott mange har det hjemme hos seg. Jeg faller ikke i staver over lysestaker eller lyslykter eller lysfat eller kurver eller pledd. Jeg tenker: Har jeg bruk for det? Nei. Har jeg plass til det? Nei. Da kjøper jeg heller ingen ting.

Likevel er det viktig at det er pent i heimen selv om vi ikke følger noen interiørtrender her hos oss.  Vi har gjenstander kjøpt på ferie og gjenstander vi har fått. Vi har noen gjenstander som har vært i familiene våre lenge. Alt sammen utgjør hjemmet vårt. I kjelleren står et stort skap med vaser, staker og boller. Jeg finner alltid noe som passer hvis jeg vil forandre litt her og der. Jeg har også noen gjenstander som jeg ikke setter vekk.
Ungenes første sko som jeg fikk forsølvet da de ble konfirmert. De vandrer litt rundt, men er alltid framme et eller annet sted.

 Lysestakene jeg fikk av kollegaer da jeg fylte 50 har stått i spisestua siden. Enten på bordet eller i et av vinduene. Jeg har fire og kan godt tenke meg flere. Fargen på stearinlysene varierer med årstider og anledninger.         Hjemmet vårt har ingen hvite vegger - ja, bortsett fra hvite fliser på noen av veggene på badene. Og det er ingen hvite møbler eller hvite gulv. Her er det tvert imot svært fargerikt. Grønt kjøkken, blå spisestue og burgunder stue. Jeg har skrevet om fargene våre her. Det var en omfattende prosess med å velge farger, materialer, møbler til det store huset på gården. Her var det mange hensyn å ta. Rominndeling (tømmervegger er ikke enkle å flytte på). Husets alder. De tingene vi allerede hadde. Økonomi - ikke minst. Vi har nok brukt mindre penger på 3 bad enn mange bruker på ett. IKEA har bidratt til at pengene har strukket langt. Jeg har skrevet om de gamle dørene som var her. Vi måtte kjøpe noen nye og jeg ønsket at de nye og gamle skulle kle hverandre. Nettsøk gjorde letingen enkel. Stas å ha dører som er laget etter mål til bare litt mer enn byggevarehuspris.                                                             Interiør handler også om praktiske løsninger. Løsninger som gjør renhold og vedlikehold enkelt. Jeg blir inspirert og jeg har har fått noen gode ideer av å lese interiørblogger- ikke minst til å ta interiørbilder.                                           Jeg har lært mye av å lese interiørblogger. Som hva GreenGate er. Men jeg fortsetter å drikke min te av Ministrå-krus fra Porsgrund porselensfabrikk. Her i huset må vi ha kopper og tallerkner til veldig mange noen ganger, og jeg har et sært behov for å dekke likt.  Og det kan jeg faktisk til veldig mange.                                                 På innkjøpslista nå står nytt kjøkkenbestikk. Gjennom årene er det blitt borte (?) både kniver, gafler og masse teskjeer. Jeg har derfor valget mellom "låvebestikket" fra IKEA eller sølvbestikket hvis vi blir mer enn 13 til bords. Men jeg har forsåvidt ikke kommet lengre i prosessen enn da jeg skrev om det i januar.
Dette ble et langt innlegg om kanskje ingenting. Men konklusjonen min er vel at ja, - jeg er interiørinteressert, men har vel skapt min egen stil.

1 kommentar :

  1. Man skal ha litt sin egen stil ;)
    Hadde vært litt kjedelig om alle hadde alt hvitt.. det er det jeg har intrykk av er det store om dagen.. her er det litt mørke, forholdvis klassiske møbler.. Det hvite er å pent.. men tror det er litt mer i moten.. og jeg har ikke tenkt å bytte på en stund!
    Takk for den koselige kommentaren på kortet.. hvor godt det blir tatt vare på av en 4 åring er ikke lett å si..;) Men håper hun liker det:)
    Ha en fin dag!
    Klem Hege

    SvarSlett