Velkommen

Min bestemor hadde aldri noen flott hage. Vi som bor i det store huset nå forsøker å skape den hagen bestemor kunne hatt. Vi bygger på det var her: en rosa pion, en stor syrin, masse ripsbusker og noen epletrær.



Jeg skriver derfor mye om planter i hagen, men også litt om livet inni huset. Vi overtok hus med tette vegger og tak, men vi har totalrenovert innvendig. Hovedbygningen er fra midten av 1700-tallet og har stort sett sin opprinnelige rominndeling.








mandag 4. desember 2023

Julepålegg

Jeg steker alltid skinkestek og røkt svinekam, og bruker som pålegg i jula. Før stekte jeg disse steikene rett før jul og skjærte opp etterhvert som vi brukte. Så fant jeg ut at dette kan gjøres lenge før jul og oppbevares i frys. Da tar jeg opp etter hvert og etter behov. 









Uansett hvilken dag vi markerer julaften med barn og barnebarn så velger vi julebord, da er det noe som smaker både for liten og stor. 

På julebordet er:

  • sylte og potetlefse
  • varm ribbe og julepølse
  • røkt svinekam 
  • skinkestek og rødløkskompott
  • varmt røkt lammelår
  • varm kjøttpudding
  • spekemat og eggerøre
  • ansjos og kokt egg

Ingen kommentarer :

Legg inn en kommentar