Velkommen

Min bestemor hadde aldri noen flott hage. Vi som bor i det store huset nå forsøker å skape den hagen bestemor kunne hatt. Vi bygger på det var her: en rosa pion, en stor syrin, masse ripsbusker og noen epletrær.



Jeg skriver derfor mye om planter i hagen, men også litt om livet inni huset. Vi overtok hus med tette vegger og tak, men vi har totalrenovert innvendig. Hovedbygningen er fra midten av 1700-tallet og har stort sett sin opprinnelige rominndeling.








lørdag 2. desember 2023

Sandkaker

Sandkake betraktes som en eksklusiv julekake fordi den både smaker godt og visstnok skal være så vanskelig å lage. Det krever litt trening å bake uansett hva man gjør og julesmåkaker er ikke noe unntak. Knepet er å få sandkakene ut av formene mens de fortsatt er varme.

I tillegg til at sandkaker smaker godt er de et supert utgangspunkt for dessert. Hva smaker bedre enn sandkaker fylt med krem og multesyltetøy?

Oppskrift på sandkaker



Jeg henger fortsatt opp adventskalender. Alle "gavene" er bare fyrstikkesker, så ingenting skal pakkes opp. Det er bare for å ha en nedtelling. Jeg har inntrykk av at det har tatt litt av for noen når det gjelder gaver før jul. Det ser ut til at mange barn fortsatt vil ha en sjokoladebit hver morgen.

Den beste adventskalenderideen jeg har hørt om er å kjøpe et lite fotoalbum med plass til ca 30 foto 10x15 cm. Barnet får albumet og to bilder tatt i januar 1.desember og så er det flere i bilder i dagene som kommer. Tilslutt har barnet et album med bilder fra det siste året. Gjennom årene vil barnet få et helt lite bibliotek med fotoalbum. 




Ingen kommentarer :

Legg inn en kommentar