Velkommen

Min bestemor hadde aldri noen flott hage. Vi som bor i det store huset nå forsøker å skape den hagen bestemor kunne hatt. Vi bygger på det var her: en rosa pion, en stor syrin, masse ripsbusker og noen epletrær.



Jeg skriver derfor mye om planter i hagen, men også litt om livet inni huset. Vi overtok hus med tette vegger og tak, men vi har totalrenovert innvendig. Hovedbygningen er fra midten av 1700-tallet og har stort sett sin opprinnelige rominndeling.








fredag 1. desember 2023

Lilla hus

Jeg liker at huset har fire uker i lilla drakt før jul, men det umulig å få til i år der julaften faktisk er 4.søndag i advent. Derfor startet jeg faktisk i forrige uke. Når noen pynter til jul seks uker før jul, så kan jeg begynne advent en uke for tidlig. 

Jeg har ingen religiøse begrunnelser for å markere advent, men det er en tradisjon fra mitt barndomshjem. Jeg synes dessuten at huset her kler den lilla pynten. 

I morgen skal det bakes sandkaker, så å lage deigen står på dagens program. Flere av julesmåkakene lages av smørdeig. Den består i utgangspunktet av smør og mel, men for å få ulik smak og konsistens tilsettes sukker, melis, egg eller andre tilsetninger. I sandkaker bruker jeg litt malte mandler, som jeg synes gir den rette smaken. Min gamle familieoppskrift har  melange, og jeg endrer ikke på det. Man kan ikke bruke myke margarintyper, da blir ikke småkakene sprø. Oppskrift på Sandkaker.

  


Ingen kommentarer :

Legg inn en kommentar