Velkommen

Min bestemor hadde aldri noen flott hage. Vi som bor i det store huset nå forsøker å skape den hagen bestemor kunne hatt. Vi bygger på det var her: en rosa pion, en stor syrin, masse ripsbusker og noen epletrær.



Jeg skriver derfor mye om planter i hagen, men også litt om livet inni huset. Vi overtok hus med tette vegger og tak, men vi har totalrenovert innvendig. Hovedbygningen er fra midten av 1700-tallet og har stort sett sin opprinnelige rominndeling.








lørdag 23. desember 2023

Lille julaften

Da jeg for over 30 år siden hørte om en nabo som bakte julekake lillejulaften så tenkte jeg umiidelbart på hvordan fikk hun tid til det, men så fant jeg ut at det dreide seg om planlegging

Her ble det ikke julekake, men vørterbrød. Nystekt til formiddagsmat. Vørterbrød fyller huset med akkuart den riktige lukten, og har faktisk vært tradisjon siden 1993.

De oppskriftene jeg fant på vørterbrød inkluderte en fordeig og var en omstendelig prosess. Jeg tok utgangspunkt i en vanlig bolledeig med vørterøl som deigvæske og sirup så klart. Og fikk et resultat som jeg gleder meg til å ta ut av stekeovnen. 

Så her er oppskrift på Vørterbrød.

Blant de hyggelige oppgavene som står på lista i dag er å sette opp "godteribenken". I tillegg til at fat med julesmåkaker, består det av fiken, dadler, hasselnøtter, valnøtter, brente mandler, karameller og drops. Frukt er best kald og hentes fra kjøleskapet.
















Og som vanlig avsluttes dagen med å pynte juletreet.

Ingen kommentarer :

Legg inn en kommentar