Velkommen

Min bestemor hadde aldri noen flott hage. Vi som bor i det store huset nå forsøker å skape den hagen bestemor kunne hatt. Vi bygger på det var her: en rosa pion, en stor syrin, masse ripsbusker og noen epletrær.



Jeg skriver derfor mye om planter i hagen, men også litt om livet inni huset. Vi overtok hus med tette vegger og tak, men vi har totalrenovert innvendig. Hovedbygningen er fra midten av 1700-tallet og har stort sett sin opprinnelige rominndeling.








onsdag 14. desember 2022

Rengjøring

Mange sier at det ikke er noen visst å gjøre rent på denne tiden av året fordi ingen ser forskjell likevel. De har ikek vært her i allfal. Vi har hund som røyter så til tross for at gulvene støvsuges et par ganger i uka er det nødvengig med noen mer innimellom. Og hvorfor ikke til jul. Da drar jeg fram sofaer for vaske under og jeg tørker av bilderammer, bokhyller, gulvlister osv. Noen møbler får en omgang med Joni. 

Det er uvanlig kaldt for årstiden her nå, og en del av huset har ikke temeraturer for varig opphold. Jeg måtte derfor starte i en annnen rekkefølge enn normalt. 

Jeg begynte å samle røde vaser og telysglass allerede i januar og har vært veldig spent på om bordet i spisestua ville bli som jeg hadde forstilt meg. Og jeg synes faktisk det. Jeg har vært litt usikker på serviettene, men de blir røde. 

Det som mangler i spisestua nå er snøfnuggene som skal henge i vinduene. 

Etter spisestua var det naturlig å fortsette til kontoret mitt. Der er det varmekabler og en varmt og fint rom. Da fant jeg ut at plantene trengte litt ekstra stell. så de ble satt i dusjen og alle pottene vasket. Nåer dette rommet klart for nisser tirsdag 20.desember. 

  

Ingen kommentarer :

Legg inn en kommentar