Velkommen

Min bestemor hadde aldri noen flott hage. Vi som bor i det store huset nå forsøker å skape den hagen bestemor kunne hatt. Vi bygger på det var her: en rosa pion, en stor syrin, masse ripsbusker og noen epletrær.



Jeg skriver derfor mye om planter i hagen, men også litt om livet inni huset. Vi overtok hus med tette vegger og tak, men vi har totalrenovert innvendig. Hovedbygningen er fra midten av 1700-tallet og har stort sett sin opprinnelige rominndeling.








tirsdag 13. desember 2022

Luciadagen

Luciadagen skal inneholde safranbakst, det gjorde det ikke her i dag. Det er ikke lenge aktuelt å ha det med til mine foreldre da min mor fikk cøliakidiagnose rett før hun fylte 80 år. 

Istedenfor stekte jeg medisterkaker. Når vi ikke har gjester julaften lager jeg ikke medisterkaker. Både manne og jeg vil heller ha plss til mer ribbe. 

Jeg valgt å lage disse med soyafløte. Da kan de spises av alle som muligens er gjest her, og er fortsatt gode til langt inn i det nye året. 

Dagen startet hos mine foreldre. Pappa fylte faktisk 93 år i går, og det var fortsatt kake igjen. Den nærmeste familie teller 36 personer, så det er bedre at besøk fordeles - gjerne over flere dager.  Jeg tar meg at rengjøringen i huset deres, og det hører med til mine juleforberedelser og polere det flotte stueskapet de har.

  

Ingen kommentarer :

Legg inn en kommentar