Velkommen

Min bestemor hadde aldri noen flott hage. Vi som bor i det store huset nå forsøker å skape den hagen bestemor kunne hatt. Vi bygger på det var her: en rosa pion, en stor syrin, masse ripsbusker og noen epletrær.



Jeg skriver derfor mye om planter i hagen, men også litt om livet inni huset. Vi overtok hus med tette vegger og tak, men vi har totalrenovert innvendig. Hovedbygningen er fra midten av 1700-tallet og har stort sett sin opprinnelige rominndeling.








tirsdag 29. november 2022

Krumkaker

Det var bare en oppgave i dag, og det var å lage røre til og steke krumkaker. En liten porsjon er det ikke noe problem å ta etter arbeidstid. Jeg har beregnet at det tar 1,5 time å steke 70 stykker, et antall de færreste har behov for.  Jeg synes det er stas at både barn og barnebarn synes at julesmåkaker smaker godt, så jeg har flere bokser å fylle enn min egen. 

Det er viktig å ha flyt i arbeidet så jeg setter opp bollen med røra helt til venstre, deretter krumkakejernet, ei skjærefjøl og så kakeristene. Det blir litt søl på benken, men det er lett å fjerne etterpå. 





 

2 kommentarer :

  1. Jeg har stekt krumkaker i dag. Oppdaget at jeg stiller opp røre, jern og rist motsatt vei av det du gjør. Morsomt. Hilsen Camilla i Harstad

    SvarSlett
    Svar
    1. Jeg kunne faktisk også hatt det samme vei som deg, og det ville blitt bedre plass til kakeristene. Det ble sånn første året og så ble det en vane.

      Slett