Velkommen

Min bestemor hadde aldri noen flott hage. Vi som bor i det store huset nå forsøker å skape den hagen bestemor kunne hatt. Vi bygger på det var her: en rosa pion, en stor syrin, masse ripsbusker og noen epletrær.



Jeg skriver derfor mye om planter i hagen, men også litt om livet inni huset. Vi overtok hus med tette vegger og tak, men vi har totalrenovert innvendig. Hovedbygningen er fra midten av 1700-tallet og har stort sett sin opprinnelige rominndeling.








mandag 24. oktober 2022

To måneder til jul

Tradisjonen tro har jeg årets plan over juleforberedelsene klar. Og jeg vet at planen må følges, ellers blir jeg ikke ferdig. I år skal jeg dessuten ordne til jul i bryggerhuset også. Der kommer det Airbnb-gjester lillejulaften. Jeg har planlagt det meste, med pynt vi hadde fra før. Det blir 18.12.

Nå tøyer vel jeg begrepet juleforberedelser litt langt, for jeg inkluderer absolutt alt jeg vil ha gjort i huset før julen starter. Også oppgaver som man trenger en tidsfrist for å få gjort. For meg er de de fantastiske festdagene i slutten av desember en flott tidsfrist.  

Aller mest dreier juleforberedelsene seg om å videreføre viktige tradisjoner når det gjelder mat og kaker. Det yngste barnebarnet har ventet på pepperkakebaking lenge, og alle fire gleder seg veldig.

Her er et lite utvalg av fjorårets arbeid: syltelaging (i år kan vi bli flere på kjøkkenet), pussing av sølvtøy, Vasking av kakebokser, advent og rydding i kjøkkenskuffene. Om to uker er jeg i full gang. 


 

  


Mitt råd til de som har mange julebord og juleavslutninger på programmet. Bak et slag julekaker selv, og dropp kjøpte småkaker. Sett av den siste helgen før jul til rydding, rengjøring og pynting. 

4 kommentarer :

  1. Det har nesten blitt en førjulstradisjon for meg å kikke innom bloggen din for å følge juleforberedelsene. Jeg er også glad i å planlegge og i selve forberedelsene. Selv om jeg og mitt hushold gjør det i mindre skala enn det du gjør. Er imponert over all matlagingen og bakingen.
    Gleder meg til å følge med i tiden framover. Og takk for at du deler av din kunnskap.
    Mvh E

    SvarSlett
    Svar
    1. Takk for hyggelig kommentar. Jeg skriver om juleforberedelser her for 13.gang, og jeg tror at det å skrive om dem har gjort meg enda mer strukturert. Jeg bruker bloggen som huskeliste når jeg planlegger, og har en plan for årets innlegg.
      En strek i regningen er at jeg tok med meg hjem en skikkelig forkjølelse etter både fly-og togturer for 1 1/2 uke siden.

      Slett
  2. Det ser ut som du er i ferd med å bake en stor mengde kjeks og pepperkaker til julesesongen.
    Forventning ... vakreste glede :-)))
    Ja, jeg gleder meg alltid til juletider... og jeg elsker også å bake og lage mat. Vi har 8 bakere i den lille byen vår som kun baker pepperkaker - hele året - så det lukter herlig i pepperkakebyen vår :-))
    Jeg ønsker deg mye moro med forberedelsene.
    Mange hilsener til deg. Viola

    SvarSlett
  3. Oi, oi, oi, det er nesten så jeg får dårlig samvittighet. Jeg har ikke planlagt noe til jul! Jeg vet ikke hvor vi skal være, om vi får besøk her eller hva som skjer. Men nå har vi jo nådd november, så da får jeg vel kanskje begynne å tenke på det :) Artig å følge juleforberedelsene dine!

    SvarSlett