Velkommen

Min bestemor hadde aldri noen flott hage. Vi som bor i det store huset nå forsøker å skape den hagen bestemor kunne hatt. Vi bygger på det var her: en rosa pion, en stor syrin, masse ripsbusker og noen epletrær.



Jeg skriver derfor mye om planter i hagen, men også litt om livet inni huset. Vi overtok hus med tette vegger og tak, men vi har totalrenovert innvendig. Hovedbygningen er fra midten av 1700-tallet og har stort sett sin opprinnelige rominndeling.








søndag 14. august 2022

Augustbryllup

I over et år hadde jeg vært med i planleggingen av et bryllup. Et par ekstra utfordringer denne gangen. 1,5 time herfra, og et sted uten noen fasiliteter beregnet til å servere mat til 70 personer.  

Heldigvis var et stort telt på plass da bryllupsdagen opprant med svært kraftig vind. Drømmen var å dekke langbord i den flotte alleèn på området, men alle var glade for å trekke innendørs.

På menyen sto: Jordskokksuppe, Fårefilet, gresk salat, tzatziki og foccasia og Panna cotta.

Jeg hadde overbevist brudeparet om at det var lurt å droppe kremkakene, og heller lage et kakebord som kunne stå framme hele kvelden. 

Alt kunne bakes i god tid, deles i biter, legges i plastbokser og oppbevares i fryser fram til den store dagen. 

Fra høyre og bak: Gulrotkake (glutenfri), Marengs (gluten og melkefri), minicupcake med bringebærkrem (melkefri), Rawcake med dadler, Kransekakestenger (gluten - og melkefri). Brownies (gluten- og melkefri), Kling, Krydderkake, Marsmallows med sjokolade, Nøttekake (gluten- og melkefri), sjokoladekake (melkefri), Vaniljekake (gluten og melkefri), Kokostopper (glutenfri)

Enten vi har mange gjester her eller jeg låner bort servise og annet utstyr, så pleier jeg alltid å sette kassene med oppvask i kjelleren og ta opp etterhvert som jeg rydder bort. Men denne gangen tok jeg alt rett inn i gangen og kjøkkenet etterhvert som alt ble fraktet hit. Jeg tenkte at da slapp jeg å bære så mye opp og ned kjellertrappa.  

Det skal jeg aldri gjøre mer, det tok tre dager før alt var ryddet på plass. Selv om jeg normalt ikke bryr meg om oppvask som står på benken, ble dette i meste laget. 


  


Ingen kommentarer :

Legg inn en kommentar