Velkommen

Min bestemor hadde aldri noen flott hage. Vi som bor i det store huset nå forsøker å skape den hagen bestemor kunne hatt. Vi bygger på det var her: en rosa pion, en stor syrin, masse ripsbusker og noen epletrær.



Jeg skriver derfor mye om planter i hagen, men også litt om livet inni huset. Vi overtok hus med tette vegger og tak, men vi har totalrenovert innvendig. Hovedbygningen er fra midten av 1700-tallet og har stort sett sin opprinnelige rominndeling.








onsdag 31. august 2022

August 2022

 August var litt mer enn bryllup.

Hagen var flott, selv om jeg etterhvert merket at blomstene hadde tørkemerker. Jeg må bruke mye tid på å vanne neste sommer. 

Syrinhorteniaene her ble plantet sommeren 2021, og titter såvidt over storkenebbene under. Etterhvert kan disse bli 1,5- 2 m høy, det vil skape litt mer oppdeling i hagen. 

En av naboene hadde sådd Solsikker i stor mengder langs veien, og i august var det selvplukk.  Da ble det pynting av bord.


  

Jeg tok dessuten bilder til et prosjekt jeg holder på med. Denne gang om servering.













I 2019 satte jeg igang et prosjekt bak låven. Bildet til venstre viser status august i år. Det til høyre ble tatt i august 2019 etter at jeg hadde plantet de første trærne. Året etter flyttet jeg Vierpæretreet vekk fra bedet til venstre.

Det begynner så vidt å tegne seg en sti som skal bukte seg langs låveveggen. Der skla det plantes både busker og blomster, men viktigst er trærne som skal vokse seg så store at de skjuler den stygge metallveggen på låvebrua. 

  


Dette bildet er fra 2016 - lenge før jeg hadde tid til å tenke på noe bak her. Man kan såvidt skimte Sibirkornellen som ble plantet i 2014. 

Epletreet som er synlig på begge de første bildene er skjult bak det gamle treet på dette bildet. Det knakk helt sammen i 2021.









Ingen kommentarer :

Legg inn en kommentar