Velkommen

Min bestemor hadde aldri noen flott hage. Vi som bor i det store huset nå forsøker å skape den hagen bestemor kunne hatt. Vi bygger på det var her: en rosa pion, en stor syrin, masse ripsbusker og noen epletrær.



Jeg skriver derfor mye om planter i hagen, men også litt om livet inni huset. Vi overtok hus med tette vegger og tak, men vi har totalrenovert innvendig. Hovedbygningen er fra midten av 1700-tallet og har stort sett sin opprinnelige rominndeling.








tirsdag 10. november 2020

Sylte og julebrev

Normalt har jeg fylt kjøkkenet med syltelagere tre hele dager til ende. Det er ikke mulig i år. Som en nødløsning har jeg tatt på meg å lage noen ekstra slik at den faste syltegjengen kan få en liten smak. Det er nemlig ingenting som slår hjemmelaget sylte. 

Mens svinekokene kokte testet jeg ut noen ideer til årets julebrev. Jeg hadde allerede bestemt at formatet blir A5 i år. Jeg bruker et vanlig tekstbehandlingsprogram, og skriver tekst og legger bilder inn spalter. 

Med lydbok på øret gikk det helt greit å dele opp alt kjøttet og å legge syltene. Jeg la i alle boksene samtidig. da hadde jeg best kontroll på at alle ble like store og at jeg fikk brukt alt kjøttet. 

For mange år siden hadde jeg ambisjon om håndskrevne julebrev/kort til alle, men det ble umulig. Hånd og arm streiket fort. Selv om jeg har bedre tid som pensjonist, så velger jeg et felles julebrev til alle, men med en håndkrevet hilsen til den enkelte til slutt.  Jeg forsøker å finne et fin layout, slik at folk synes det er hyggelig å få. I år synes jeg at jeg har en veldig god ide. Jeg har funnet ut at jeg ikke kan dele inn arket i spalter som jeg pleier, men jeg må bruke tabell. Det skal nemlig åpnes midt foran. Ideen fikk jeg fra dette julekortet som jeg faktisk har spart på i 14 år. Forsideillustrasjonen skal jeg selvsagt lage selv. Vi har hatt barnebarn på forsiden helt siden 2013 da det var et, så det sikkert ikke så vanskelig å tenke seg. 




Ingen kommentarer :

Legg inn en kommentar