Velkommen

Min bestemor hadde aldri noen flott hage. Vi som bor i det store huset nå forsøker å skape den hagen bestemor kunne hatt. Vi bygger på det var her: en rosa pion, en stor syrin, masse ripsbusker og noen epletrær.



Jeg skriver derfor mye om planter i hagen, men også litt om livet inni huset. Vi overtok hus med tette vegger og tak, men vi har totalrenovert innvendig. Hovedbygningen er fra midten av 1700-tallet og har stort sett sin opprinnelige rominndeling.








mandag 9. november 2020

Ønskeliste

Jeg har bedt om ønskelister fra mann, barn og barnebarn. Noe er kommet, men ikke fra alle så de skal jeg komme tilbake til. jeg har også vært svar skyldig når npen har spurt om hva jeg ønsker meg, men de siste årene har jeg notert ned etterhvert som jeg har kommet på noe. 

Tøfler blir utslitt. Det er viktig å sjekke sålen. På noen modeller blir den hard og dermed veldig glatt. Ikke så lurt.  Jeg var veldig fornøyd med de jeg fikk for to år siden, jeg tror kanskje det er normal levetid på tøfler, og ønsker meg samme type. 

Jeg skriver mye og foretrekker gammeldags PC. Da er dert nødvendig med en god kontorstol. En i brunt stoff ville passet bra. 

Shepherd tøfler                                                                            Kontorstol med brunt stoff

   
En bålpanne har vært på lista noen år, så det har jeg ført nå.

Så har jeg planlagt neste års hagesommer. Vi har bestemt oss for å legge dryppeslager i bedene. Da kan vi bruke overskuddsvann om natta. Vi har privat vann, og om natta renner normalt dagforbruk bare ut i drening. Og det er bortkasta vann. Jeg vet at særlig rosene vil sette pris på mer enn det de har fått til nå.

Espegard bålpanne                                             Dryppslanger

  

Det er nødvendig å fornye hageredskapene. Jeg synes hagesaksa til Fiskars er best og kan tenke meg en til. Det hender jeg har hjelp i hagen. Dessuten en spade av det superlette slaget. 


Fiskars hagesaks                                                                                  spade

Sist, men ikke minst står en stor kjele med slippbelegg. Det ser ut til at det er er den fra Fiskars som er størst. 

Fiskars kjele 8 l








For å få kontroll på julegaveinnkjøpene lager jeg en liste med de vi skal gi gave til og ideer i hvakolonnen, Jeg setter ring rundt det jeg tilslutt kjøpte. Da har jeg oversikt også neste år.

Til

Hva

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 


Dagens viktigste oppgave var likevel å hente kjøtt til syltelaging. Det er ikke mulig å fylle kjøkkenet med folk i år, men sylter skal de likvel få de som vi ha. Jeg får ta tiden til hjelp, så går det nok bra. 

Resten av kvelden skal jeg fylle med noen veldig gamle bilder. Det er synd at det er så få navn og årstall. 

1 kommentar :

  1. Tøfler er den ultimate julegave! Her gir vi hverandre tøfler omtrent annethvert år :)
    Jeg har også lister, en hel perm full av lister over julegaver, sendt og fått, julekort, julebakst osv.
    I dag har jeg vært og kjøpt meg munnbind med Mona Lisa-motiv. Førjulsgave til meg selv. Håper vi snart kan slippe å bruke dem.

    SvarSlett