Velkommen

Min bestemor hadde aldri noen flott hage. Vi som bor i det store huset nå forsøker å skape den hagen bestemor kunne hatt. Vi bygger på det var her: en rosa pion, en stor syrin, masse ripsbusker og noen epletrær.



Jeg skriver derfor mye om planter i hagen, men også litt om livet inni huset. Vi overtok hus med tette vegger og tak, men vi har totalrenovert innvendig. Hovedbygningen er fra midten av 1700-tallet og har stort sett sin opprinnelige rominndeling.








søndag 8. november 2020

Skittentøyskapet

Jeg er så glad for at jeg laget planen for juleforberedelsene for noen uker siden. Alle oppgaver er plassert, så jeg kan bare fælge planen. 

Så lenge jeg kan huske har jeg startet juleforberedelsene med en dag på vaskerommet. Noen år har jeg funnet juleduken fra i fjor innerst i en av skuffene i skittentøyskapet. Så jeg synes det er greit å få tømt det. I dag har jeg faktisk rukket syv omganger i vaskemaskinen, dessuten noe håndvask. Alt dette er tøy som har ventet på mer i samme farge for å fylle maskinen bedre. Men i dag ville jeg bare ha tømt skuffene. 

Den lange benken bør dessuten være ryddet når jeg skal polere alle kobberkjelene.

Egentlig startet jeg i går med å rydde og støvsuge i kjelleren. I  uka som kommer er kjelleren mer i sentrum enn vaskerommet. Jeg  skal lage sylte. Bordet er ryddet for sånt som blir plassert der for mellomlagring, og er klar for syltepressene. 

Ekstra kokeplater plasserer jeg faktisk rett på kjellergulvet for to av de store kjelene jeg bruker til koking av alt kjøttet til syltene. 




Ingen kommentarer :

Legg inn en kommentar