Velkommen

Min bestemor hadde aldri noen flott hage. Vi som bor i det store huset nå forsøker å skape den hagen bestemor kunne hatt. Vi bygger på det var her: en rosa pion, en stor syrin, masse ripsbusker og noen epletrær.



Jeg skriver derfor mye om planter i hagen, men også litt om livet inni huset. Vi overtok hus med tette vegger og tak, men vi har totalrenovert innvendig. Hovedbygningen er fra midten av 1700-tallet og har stort sett sin opprinnelige rominndeling.








onsdag 11. november 2020

Saltlake

Etter å ha ligget i syltepresse over natta skal alle syltene legges i saltlake. Jeg har erfart at når det er så mildt som nå trenger de færre døgn i saltlake enn om det hadde vært veldig kaldt. 

Det ble noen flere sylter i dag, så nå står det mange liter god mølje klar til de som vil ha. Jeg koker i den samme kraften to ganger. Det er umulig å kjøle ned så store mengder, så jeg lar kjelene stå på svak varme gjennom natta. 

   

Smittesituasjonen i området gjorde at jeg i formiddag, med lite folk i butikken, har forsert innkjøpene fremover og jeg har kjøptdet jeg trenger for bakingen fremover. 

Jeg håpet at jeg skulle bli ferdig med oppvaska før natta, men jeg tar nok resten i morgen. 




Ingen kommentarer :

Legg inn en kommentar