Velkommen

Min bestemor hadde aldri noen flott hage. Vi som bor i det store huset nå forsøker å skape den hagen bestemor kunne hatt. Vi bygger på det var her: en rosa pion, en stor syrin, masse ripsbusker og noen epletrær.



Jeg skriver derfor mye om planter i hagen, men også litt om livet inni huset. Vi overtok hus med tette vegger og tak, men vi har totalrenovert innvendig. Hovedbygningen er fra midten av 1700-tallet og har stort sett sin opprinnelige rominndeling.








tirsdag 17. november 2020

Pyrolyse

Jeg har gjentatt mange ganger at jeg det første året som julekakebaker la kakene i en kald boks. De ble myke! Derfor står vask av kakeboksene på programmet i god tid før den første bakedagen. Da blir boksene både helt tørre og temperert. Jeg har heldigvis en benk de kan stå fram til bakingen og etterhvert som de blir fylt. En god del av kakene jeg baker skal fordeles til mange, og det betyr at store bokser fases ut og nye små må komme inn.

Dagens andre store oppgave var å skålde mandler. Jeg har telt opp det som er av kransekakestenger i fryseren fra i fjor, og baker ikke det i år. Derfor skal det kun skåldes til sandkakedeigen og litt til godteribenken. 

I morgen står det baking av glutenfri gjærbaskt på programmet. Jeg tørker alltid ut av stekeovnen for å fjerne så mye som mulig av melstøv før jeg steker glutenfritt. Men i dag gjennomførte jeg pyrolyse på den ovnen som har det og vasket den andre godt. Pyrolyse tar lang tid. Ikke selve programmet, men ovnen må bli helt avkjølt før døra kan åpnes.

Fett fra glasset i døra må fjernes først. Det gjøres enklest med rengjøringsmiddel for keramiske platetopper. 

Det er helt utrolig hvilke effekt pyrolyse  har på stekeovnen.


   


Ingen kommentarer :

Legg inn en kommentar