Velkommen

Min bestemor hadde aldri noen flott hage. Vi som bor i det store huset nå forsøker å skape den hagen bestemor kunne hatt. Vi bygger på det var her: en rosa pion, en stor syrin, masse ripsbusker og noen epletrær.



Jeg skriver derfor mye om planter i hagen, men også litt om livet inni huset. Vi overtok hus med tette vegger og tak, men vi har totalrenovert innvendig. Hovedbygningen er fra midten av 1700-tallet og har stort sett sin opprinnelige rominndeling.








mandag 2. desember 2019

22 dager til jul - julesmåkaker

Jeg bruker de samme oppskriftene på julesmåkaker år etter år. Sandkaker, serinakaker, krumkaker og goro stammer fra Olaug Løkens kokebok. Her er også oppskriften på sylte. Jeg har både min egen kokebok i 1944 utgaven og mormors 1925- utgaven. Jeg vet også at oldemor brukte de samme oppskriftene. Vi er ganske sikker på at oppskriften på Sirupssnipper også er brukt av henne, men ikke hvor den kommer fra i utgangspunktet.

Her i huset liker vi småkaker generelt og særlig julesmåkaker. Det er en forutsetning at de smaker godt, ellers er poenget borte. Derfor er det de gode gamle oppskriftene jeg fortsatt bruker. Det er bare layouten som er endret. Vi skriver oppskrifter på en annen måte nå enn ved starten av forrige århundre.

Oppskriften til sjakkruter har jeg derimot laget selv. Det var mannen som var vant til sjakkruter.  Jeg testet ut flere oppskrifter, men synes at smaken og konsistensen ble feil. Det tok noen år før alt ble riktig; passe søt, passe sprø og masse mengde kakao.  De siste årene er de blitt laget med melkefri Melange for de er populære blant barnebarna. Rullene skal ligge i kjøleskap til i morgen tidlig. (På bildet er det tredobbel deig - ca 150 stk)

Dagen startet med å vaske alle sandkakeformene. De må ligge i bløt i mange timer og skrubbes godt. Jeg lar de lufttørre til i morgen, da er de helt tørre før jeg legger de tilbake i boksen.

Ingen kommentarer :

Legg inn en kommentar