Velkommen

Min bestemor hadde aldri noen flott hage. Vi som bor i det store huset nå forsøker å skape den hagen bestemor kunne hatt. Vi bygger på det var her: en rosa pion, en stor syrin, masse ripsbusker og noen epletrær.



Jeg skriver derfor mye om planter i hagen, men også litt om livet inni huset. Vi overtok hus med tette vegger og tak, men vi har totalrenovert innvendig. Hovedbygningen er fra midten av 1700-tallet og har stort sett sin opprinnelige rominndeling.








søndag 10. november 2019

44 dager til jul - starter på vaskerommet

Når julegjestene ankommer vil jeg at det skal være rent og ryddig overalt. Jeg vasker ikke tak og vegger, men jeg rydder og gjør litt ekstra godt rent i alle rom. Jeg har funnet ut at det er hensiktsmessig å starte på vaskerommet. Det rommet er et slags assisterende knutepunkt i ukene som kommer. Det er derfor lurt at det er relativt ryddig når jeg setter igang for fullt. For her står jeg blant annet med pussingen av kobberkjelene og strekking av de hvite brikkene til dekketallerkene

Selv om jeg forsøker å være ajour så ligger det vanligvis igjen en del håndvask, og det som er for lite for å fylle en vaskemaskin. Nå går jeg systematisk gjennom alle skittentøyskuffene.

De siste ukene har vært litt annerledes enn vanlig fordi jeg vasket og sortert tøy etter barnebarna. Alt fra størrelse 46 og til 104. I dag morges lå det fortsatt store hauger på gulvet på vaskerommet, men etter at vaskemaskinen har jobbet i hele dag er jeg nesten kommet i mål. Med det i allefall






I tillegg er vi nå igang med det som var planlagt å være sommerens store prosjekt, å bytte oppvaskbenk på kjøkkenet. Det har vært forberedelser i hele dag, og i morgen kommer rørlegger. Jeg kommer ikke til å planlegge noen store innendørs arbeider om sommeren igjen - da vil vi være ute.

Tilbake til dagens oppgaver så har jeg vasket vaskemaskinen. Det er helt utrolig så mye som legger seg innvendig på lokk og over trommelen. Spesielt ille blir det nok fordi vi har mye kalk i vannet.

Selskap gjennom hele dagen har vært Tor Boman.Larsens stemme og den første boken om Håkon og Maud. Lydbok er en god trøst i oppgaver som i seg selv ikke er så lysbetonte.




Ingen kommentarer :

Legg inn en kommentar