Velkommen

Min bestemor hadde aldri noen flott hage. Vi som bor i det store huset nå forsøker å skape den hagen bestemor kunne hatt. Vi bygger på det var her: en rosa pion, en stor syrin, masse ripsbusker og noen epletrær.



Jeg skriver derfor mye om planter i hagen, men også litt om livet inni huset. Vi overtok hus med tette vegger og tak, men vi har totalrenovert innvendig. Hovedbygningen er fra midten av 1700-tallet og har stort sett sin opprinnelige rominndeling.








mandag 11. november 2019

43 dager til jul - glutenfritt

På planen sto:

  • glutenfri gjærbakst
  • pusse sølvbestikk
  • bestille kjøtt til sylter
Rørleggeren kom som et tillegg i dag, så nå er den nye oppvaskbenken på plass.  Det er et savn at stekeovnen måtte senkes ned, vi fjernet et høyskap,  men den ekstra benkeplassen er gull verdt. Den to meter lange stålbenken er et smykke i rommet.  Det mangler fortsatt litt med lyslist under overskapet,  list inntil veggen og ny holder for tørkerullen. 
 

Det ble glutenfrie rundstykker. Jeg har funnet en god oppskrift og med litt trening så blir de ganske gode. Jeg kan ikke bruke egg, ellers hadde jeg penslet de - da hadde de sett penere ut. 

Kjøttet til sylte er bestilt.  Tilsammen skal jeg hente 125 kg kjøtt neste mandag. Butikken sorterer slik at det er lett å sette riktig mengde kjøtt til koking begge dagene. I år kommer det to syltegrupper. De aller fleste er tidligere kolleger.

 


Dessuten har jeg handlet inn til gjester på torsdag. Da blir det spleisefest i spisestua. Men sølvtøyet rakk jeg ikke å pusse.



Ingen kommentarer :

Legg inn en kommentar