Velkommen

Min bestemor hadde aldri noen flott hage. Vi som bor i det store huset nå forsøker å skape den hagen bestemor kunne hatt. Vi bygger på det var her: en rosa pion, en stor syrin, masse ripsbusker og noen epletrær.



Jeg skriver derfor mye om planter i hagen, men også litt om livet inni huset. Vi overtok hus med tette vegger og tak, men vi har totalrenovert innvendig. Hovedbygningen er fra midten av 1700-tallet og har stort sett sin opprinnelige rominndeling.








lørdag 9. november 2019

45 dager til julaften - Årets ønskeliste

Jeg offisielt igang med min juleforberedelser! Jeg har allerede skrevet om at årets plan for juleforberedelsene er laget. Jeg hadde ikke klart meg uten, og det er fortsatt tid nok til å lage en for andre også.

Jeg registrerer på sosiale medier at mange starter julepyntingen om kort tid. Det er faktisk 45 dager til julaften så for meg er det en ubegripelig idè. Derimot skal jeg klare å fylle alle dagene med hyggelig forberedelser.

Det første punktet på min liste er julegaver. I år fikk jeg tidlig tips fra de som skal få noe av oss, så jeg er godt igang med innkjøpene. Det  har også vært lettere å svare på hva jeg ønsker meg, for jeg begynte tidlig å lage en liste.

Mange på min alder ønsker seg ingenting fordi de har alt det de trenger. Jeg har vel også alt det jeg trenger, men jeg har ikke noe problem med å ønske meg noe mer.

De siste årene har jeg faktisk laget en ønskeliste og publisert den her. I år er lista slik:
Stor tekopp minst 5 dl
6 Galakse dekketallerkner (Hadeland)
6 kniver Skaugum med hvitt skaft 21 cm
2 sett Bogstad hvit salt og pepperbøsser               
2 store lyslykter
Sorte skinnhansker med fôr av lammepels
Sminke og fuktighetskrem fra Sensai
10,8 l aluminium kjele med belegg
kokeplate


























Når det gjelder barna så står både sengetøy og sportsutstyr på ønskelista. Gavene til barnebarna kommer jeg tilbake til.

2 kommentarer :

  1. Det med pynting til jul altfor tidlig er jeg så enig med deg i! Jeg skjønner at butikkene vil lokke oss til å starte julehandelen tidlig. Og hvorfor skal vi ikke kose oss med å handle julegaver i god tid, istedenfor å stresse i siste liten? Men da jeg gikk gjennom Bystasjonen i Bergen 7. november og så at de hadde pyntet med juletrær, lurte jeg på om de ikke hadde sett en måned skjevt på kalenderen. Jeg fikk IKKE lyst til å handle der. Jeg som privatperson feirer først advent med lilla pynt i fire uker og tenner ALDRI juletreet før julaften kl 17.00. Det er da jula begynner.
    Det vet alle vi som har levd ei stund og ikke lar handelsstanden dirigere julefeiringen vår!

    SvarSlett
    Svar
    1. Vi har mange gjester i førjulstiden, men jeg fristes ikke til å julepynte. Jeg bruker også lilla i adventstiden selv om jeg ikke har noen religiøs begrunnelse for det.

      Slett