Velkommen

Min bestemor hadde aldri noen flott hage. Vi som bor i det store huset nå forsøker å skape den hagen bestemor kunne hatt. Vi bygger på det var her: en rosa pion, en stor syrin, masse ripsbusker og noen epletrær.



Jeg skriver derfor mye om planter i hagen, men også litt om livet inni huset. Vi overtok hus med tette vegger og tak, men vi har totalrenovert innvendig. Hovedbygningen er fra midten av 1700-tallet og har stort sett sin opprinnelige rominndeling.








lørdag 28. september 2019

Markens grøde 2


Jeg har brukt jordskokk allerede to ganger i høst selv om de da var veldig små.

Nå var tiden inne, og siden det var meldt regnvær på fredag så ble torsdag brukt til opptaking.

Mange blir overrasket over at stenglene er så høye, i år nesten to meter høye, og at blomstene er så fine.

Jeg klipper ned til ca 30 cm over bakken og stikker spaden godt ned og under. Det kan være 2-3, men ofte 5-6 jordskokk under hver stengel.


Jeg legger jordskokken over i plastkasse med hull i bunnen. Da er det lett å spyle rent for jord. Så lar jeg jordskokken tørke før jeg pakker i plast. Faktisk holder jordskokken seg supert å sånne tette plastposer i kjøleskap i nesten 6 måneder. 

  

Jeg lar snaue halvparten stå igjen til våren. Jordskokken holder seg supert i bakken over vinteren. De største brukes til mat, resten brukes til å sette i bakken for ny avling.

Bedet er 16 meter langt og jeg satte jordskokk i to rader. På torsdag høstet jeg 23 kg fra snaue halvparten. Dette er mye mer enn vi kan bruke selv så venner og tidligere kollegaer må hjelpe til. Jeg har ingen godkjenning for salg så her er det snakk om milde gaver.

3 kommentarer :

  1. Så flott å kunne dele av sin overflod, tipper slekt og venner setter pris på muligheten til å få av markens grøde. Hva bruker du jordskokk til? Selv har jeg prøvd det i suppe, men ikke utover det.

    SvarSlett
    Svar
    1. Jeg lager jordskokkpurè og chips. Oppskrifter her: http://bestemorsmat.blogspot.com/search/label/Jordskokk

      Slett
  2. Så spennende! Jordskokk, hva bruker du det til? Jeg kunne godt tenke meg å prøve :)

    SvarSlett