Velkommen

Min bestemor hadde aldri noen flott hage. Vi som bor i det store huset nå forsøker å skape den hagen bestemor kunne hatt. Vi bygger på det var her: en rosa pion, en stor syrin, masse ripsbusker og noen epletrær.



Jeg skriver derfor mye om planter i hagen, men også litt om livet inni huset. Vi overtok hus med tette vegger og tak, men vi har totalrenovert innvendig. Hovedbygningen er fra midten av 1700-tallet og har stort sett sin opprinnelige rominndeling.








søndag 7. juli 2019

Parmesanstenger

Den litt kjølige formiddagen ble brukt til baking. Nå er 124 parmesanstenger på vei ned i fryseren. De skal gjestene som kommer på lørdag få.

Jeg passet på å ta noen nye bilder og har lagt de inn på oppskriften sammen med noen små justeringer på Mat i bestemors hage

For ja, jeg bruker oppskrifter og ja jeg bruker selvsagt mine egne oppskrifter. En oppskrift er egentlig, om ikke forskningsbasert metode, så iallefall en erfaringsbasert metode. Noen noen har funnet en fantastisk god måte å lage en matrett på ser jeg ingen grunn til å eksperimentere uten videre. Det er litt forskjell på baking og middagsretter - det er litt større rom for krumspring i for eksempel gryteretter.

Når jeg har funnet den perfekte størrelsen på noe = mengden deig, så skriver jeg det ned. Jeg ville garantert ikke husket det til neste gang. Eller hvor stor deigen skal kjevles. Den første gangen jeg bakte disse drysset parmesanen så lett ut. Da fant jeg ut at ved å smøre leiven med smeltet margarin ville både ost og krydder holde seg på plass. Saftigere ble de også.

Så håper jeg at jeg kan bidra til å motivere andre til å lage mat og lykkes.

Vanlige rundstykker og boller lager jeg selvsagt uten å måtte sjekke med oppskrift, for de mest brukte sitter som klistret. Sånn som vaffelrøre - jeg slumper ikke, for oppskriften som gir de aller beste vaflene glemmer jeg nok ikke.

Selv om sola har kommet fram prioriterer jeg vindusvask i 2.etasje.

1 kommentar :

  1. Dette hørtes veldig godt ut, jeg tror jeg må teste dem ut til en av sommerens middagssamlinger. Kanskje det ender opp som ei av oppskriftene jeg ikke kommer til å glemme. :)

    SvarSlett