Velkommen

Min bestemor hadde aldri noen flott hage. Vi som bor i det store huset nå forsøker å skape den hagen bestemor kunne hatt. Vi bygger på det var her: en rosa pion, en stor syrin, masse ripsbusker og noen epletrær.



Jeg skriver derfor mye om planter i hagen, men også litt om livet inni huset. Vi overtok hus med tette vegger og tak, men vi har totalrenovert innvendig. Hovedbygningen er fra midten av 1700-tallet og har stort sett sin opprinnelige rominndeling.








fredag 24. august 2018

Zeleste flytter inn


Jeg har vært på leting en stund etter nye middagstallerkner. Jeg visste at de skulle være hvite, men også at de kunne ha en form for dekor. Etter et testkjøp i vår, så ble det Zeleste fra Porsgrund Porselænsfabrikk.

Dekoren er klipt av den danske kunstneren Bit Vejle og blir overført til serviset med silketrykk. Serviset har fått navnet til Bit Vejles datter.

Det er ikke det at vi ikke har tallerkner nok fra før.
Vi har alltid hatt et gjestfritt hus. Det resulterte i mer servise enn de fleste har behov for.

I utgangspunktet hadde jeg Bogstad hvit, men etterhvert synes jeg tallerkene ble i minste laget. Ved å kjøpe middagstallerkner fra serviset Sense fikk jeg tre ganger så mange som hvis jeg hadde kjøpt den store Bogstadtallerken. 
Jeg angret etterhvert på at jeg hadde valgt den firkanta varianten, for jeg synes de ble altfor moderne i spisestua vår.  Og sist vinter var beslutningen tatt. Sense skulle ut og Zeleste skulle inn. Halvparten er allerede på plass i skapet, resten står i oppvaskmaskinen.

Jeg gleder meg til når de skal tas i bruk. Det blir det faktisk anledning til flere ganger i løpet av høsten.


 

Ingen kommentarer :

Legg inn en kommentar