Velkommen

Min bestemor hadde aldri noen flott hage. Vi som bor i det store huset nå forsøker å skape den hagen bestemor kunne hatt. Vi bygger på det var her: en rosa pion, en stor syrin, masse ripsbusker og noen epletrær.



Jeg skriver derfor mye om planter i hagen, men også litt om livet inni huset. Vi overtok hus med tette vegger og tak, men vi har totalrenovert innvendig. Hovedbygningen er fra midten av 1700-tallet og har stort sett sin opprinnelige rominndeling.








lørdag 4. august 2018

Redningsaksjonen

Det er helt utrolig at Syrinhortensiaene ved låvebrua blomstrer i år.

Redningsaksjonen jeg satte i gang i begynnelsen av juni ble heldigvis vellykket.

Dette bedet er lagt direkte på en betongplate. Der sto nemlig dieseltanken da det var drift på gården. Jeg var utålmodig etter å plante og hadde ikke tid til å få betongen fjernet. Bedet blir derfor en stor kasse og må ha jevnlig vanning. Det har normalt ikke vært noe problem.

Jeg var så dårlig i form i mai og tålte ikke varmen ute, derfor ble det så som så med vanning også. Da jeg oppdaget resultatet - små og krøllete blader, trodde jeg ikke at det var mulig å redde dem. Noen dager fikk de hele dagsrasjonen av vann, og langsom kom fargen og spensten tilbake i bladene. Etterhvert kom det også knopper.

Jeg kommer til å passe bedre på senere år. Antar nok at en slik ekstremsommer kan komme igjen.

1 kommentar :