Velkommen

Min bestemor hadde aldri noen flott hage. Vi som bor i det store huset nå forsøker å skape den hagen bestemor kunne hatt. Vi bygger på det var her: en rosa pion, en stor syrin, masse ripsbusker og noen epletrær.



Jeg skriver derfor mye om planter i hagen, men også litt om livet inni huset. Vi overtok hus med tette vegger og tak, men vi har totalrenovert innvendig. Hovedbygningen er fra midten av 1700-tallet og har stort sett sin opprinnelige rominndeling.








søndag 6. mai 2018

Vårtegn: Mer sommerlig

Til tross for fine dager har det blitt lite haging i den siste uka. Plutselig streiket det ene beinet (ikke ryggen, faktisk), kanskje ikke så rart etter minimal bruk i vinter. Kombinasjonen av noen dager i ro og profesjonell hjelp har iallefall fjernet smerten. Så får vi se...

Grønt er det faktisk blitt. I løpet av den siste uka har hekken rettet seg enda mer opp, og blitt grønn. Fordi mye har blitt så grønt, oppdaget jeg plutselig det som ikke klipt ned. Men jeg har en plan.



Jeg oppdaget også at den høystamma Rododendron, har fått frostskader . I utgangspunktet trodde jeg ikke den ville overleve en eneste vinter her, men den tålte fem. Sannsynligvis skal jeg bare klippe bort de skadde delene, men det må jeg sjekke. De to lave Rododendron har heldigvis klart seg bra. 

Det er store knopper på epletrærne.


  
På østsiden av huset blomstrer Forsythia, og på vestsiden av huset blomstrer Magnolia. 

  
 

På vestsiden står også bjørka med nydelige små blader.

Helgen har vært fylt med konfirmasjon og 5 årsdag. Jeg har laget en prioritert liste over hva som må gjøres i hagen, og der står omplanting av jordskokk øverst. Jeg testet så vidt i går, og nå er jorda der tørket nok opp til å jobbes med.

Selv om det er blitt mer sommerlig så er det fortsatt kjølig så fort sola dekkes av ei sky.



Ingen kommentarer :

Legg inn en kommentar