Velkommen

Min bestemor hadde aldri noen flott hage. Vi som bor i det store huset nå forsøker å skape den hagen bestemor kunne hatt. Vi bygger på det var her: en rosa pion, en stor syrin, masse ripsbusker og noen epletrær.



Jeg skriver derfor mye om planter i hagen, men også litt om livet inni huset. Vi overtok hus med tette vegger og tak, men vi har totalrenovert innvendig. Hovedbygningen er fra midten av 1700-tallet og har stort sett sin opprinnelige rominndeling.








onsdag 2. mai 2018

Pecha Kucha

PechaKucha Kongsberg sitt bilde.Jeg har gjennom årene holdt mange innlegg på konferanser. Noen har vært korte, 20-30 minutter, andre har vart hele dagen.

Det var virkelig en utfordring å begrense seg til 6 minutter og 40 sekunder. Hvert bilde skifter automatisk etter 20 sekunder.

For det er sånn Pecha Kucha er lagt opp med 8-12 korte innlegg om varierte tema på en kveld.

Jeg snakket om mine to oldemødre Nora og Sigrid på PechaKucha Night Kongsberg i forrige uke. Den første døde i spanskesyken i 1918. Den andre ble 89 år.

Man skal snakke i normal hastighet, og det er veldig vanskelig når det er mye å fortelle. Helst skal man snakke helt ubundet av manus. Det var helt umulig for meg. Jeg skrev, leste, slettet, skrev om og leste mer. Med stoppeklokke.

Om jeg gjør det igjen må det være om et mye smalere tema, og uten så mange viktige detaljer.

Her er bildene og tekstene om noen er interessert.


1
Min store hobby er å lete etter slektninger. Jeg har stort sett oversikt over både nålevende og avdøde. Jeg kan fylle ut navn og årstall for mange av mine  tipptipptipptipptipptippoldeforeldre. De levde på første halvdel av 1600-tallet.
2
Det som er mer spennende er å skrive om enkeltpersoner i den mer nære fortid. Og i dag har jeg valgt min oldemødre Sigrid og Nora. De ble født med 4 års mellomrom, men livene deres ble helt forskjellig. Sigrid ble 89, Nora bare 32
3
Dette er Sigrid. Hun ble født i Kristiania i 1890 --utenfor ekteskap. Det var et veldig dårlig utgangspunkt på den tiden.  Hun vokste derfor opp hos pleieforeldrene. Hvem som bestemte at hun skulle komme akkurat til dem vet jeg ikke.
Vi besøkte oldeforeldrene mine på Hamar flere ganger hvert år.
4
Det er sånn jeg husker henne stående på trappa sammen med oldefar både når vi kom på besøk og når vi dro igjen. jeg var 22 år da oldemor døde. Nå tenker jeg ofte på alt jeg burde ha spurt henne om, men det er ikke sikkert at hun ville fortalt. Hun hadde vokst opp i en tid mye ikke ble snakket om.
5
At oldemor vokste opp hos pleieforeldre var ingen hemmelighet i familien. Pleiemoren Grethe fikk dessverre ikke oppleve verken at sin egen datter Marie eller Sigrid vokse opp. Hun døde av tuberkulose bare 45 år gammel i 1896. Pleiefaren Andreas ble hele familiens snille bestefar.
6
Dette er min oldemors pleiesøster Marie, jeg vil anta ca 20 år gammel og omtrent da moren døde. Sannsynligvis overtok hun rollen som husmor. Men bare tre år senere døde hun også. Det er ført i kirkeboka at hun døde av lungetæring. Det er et annet mer folkelig ord for tuberkulose. 
7
Grete og Marie var ikke de eneste som døde av denne sykdommen. Før effektive medisiner ble utviklet på 1940 -tallet, bestod behandlingen stort sett av lange opphold på spesielle sykehus. Med mye frisk luft og sunn mat.
8
Oldemors pleiefar Andreas førte dødsfallene inn i den store bibelen han hadde. Og jeg blir rørt når jeg tenker på hvordan han hadde det da han skrev. Livet hans videre ble ikke sånn han hadde tenkt.
9
Oldemor var da 10 år og gikk selvsagt på skolen, men Andreas var helt avhengig av barnepass. Hans arbeidsdager var mye lengre enn skoledagen. Det går fram av folketellingen i 1900 at de hadde husholderske. Det var svært vanlig at det ble ekteskap mellom husholdersken og enkemannen, men ikke i dette tilfellet. Oldemor hadde nok en privilegert oppvekst og ble svært bortskjemt av sin pleiefar.
10
Oldemor visste at hva hennes biologiske foreldre het. Han var medisinstudent og det var blitt sagt at hun var skuespillerinne. Han var det lett å finne i mange kilder. Han hadde arbeidet som militærlege i Østfold og fikk faktisk tre døtre til.
Vi antok at en skuespiller ikke var bra nok for direktørsønnen. Men grunnen var nok mer at hun var gift og hadde tre barn fra før.
11
Anne Sophie måtte selvsagt forlate sine tre barn i Bergen, og måtte overlate sin nyfødte datter til fremmede. Bildet av tippoldemor tydet jo på at også hun var av god familie, og faren hennes var sorenskriver på Stord.
12
19 år gamle Sigrid fikk sine første to barn i 1909. Den ene var min mormor. Jordmora ga dem egentlig ikke noen særlig sjanse til å overleve, så små og for tidlig født de var. Min mormor ble 92 år. På bildet er hun og tvillingbroren 1 år.
13
Oldefar arbeidet da på Ofotbanen mellom Kiruna og Narvik. Og det er først som voksen jeg oppdaget at de faktisk ikke giftet før de to eldste barna var nesten 3 år.  Oldemor fikk som 19 åring tvillinger utenfor ekteskap, og tok hånd om dem alene fram til oldefar hentet familien sin til Narvik i 1912.
14
Min andre oldemor Nora ble født i 1886 og vokste opp i Skotselv. Hennes far var skredder og foreldrene hennes var gift. Bare 14 år gammel flyttet hun hjemmefra for å arbeide som barnepike. Det var gjerne som det jenter startet sitt arbeidsliv.

15
18 år gammel giftet hun seg med Kristoffer. Han arbeidet som elektriker på kraftstasjonen i Vestfossen, og de var på mange måter bedre stilt enn andre på den tiden. De fikk tre barn på 4,5 år og flyttet inn i et bitte lite eget hus da min bestefar var nesten 1 år. Til å begynne med leide de bort loftet til to unge menn.

16
Det kan se ut som om de sitter i familiens stasstue. Men dette var familiens eneste rom i 1.etasje i tillegg til et lite kjøkken.

Deres femte barn Kristian døde knapt fem måneder gammel av det som vi i dag kaller krybbedød. Spedbarn på den tiden fikk ikke egen kiste eller begravelse, men ble lagt i kisten til fremmede.
17
På sensommeren året etter rammes familien av en ny ulykke. Sønnen Leonard falt i elven og druknet bare 8 år gammel. Det var oldefar selv om hentet ham opp fra vannet. De fikk to barn til i 1915 og 1917.
18
At de fikk mange barn på den tiden skyldes vel mer mangel på prevensjon, enn bevisstheten om at de kom til å miste noen av dem. Jeg er helt sikker på at sorg over et barn har vært like stor til alle tider

19
Høsten 1918 ble Nora smittet av spanskesyken Hun var gravid og barnet ble født for tidlig og døde dagen etter. Det var storesøsteren Signe på 13 år som fikk i oppdrag å bære det døde barnet til et hus på den andre siden av Vestfossen Der ble han lagt i kiste med ukjent kvinne som døde to dager før av hjertefeil bare 40 år gammel.
Nora døde et par uker senere bare 32 år gammel
20
Det var bare en tilfeldighet at Noras sønn Neumann og Sigrid datter Thorbjørg møttes. Det er jeg veldig glad for. De ble mine besteforeldre

Jeg er jo ingen forfatter, men det er jo sant at jeg skriver om slekt.

Ingen kommentarer :

Legg inn en kommentar