Velkommen

Min bestemor hadde aldri noen flott hage. Vi som bor i det store huset nå forsøker å skape den hagen bestemor kunne hatt. Vi bygger på det var her: en rosa pion, en stor syrin, masse ripsbusker og noen epletrær.



Jeg skriver derfor mye om planter i hagen, men også litt om livet inni huset. Vi overtok hus med tette vegger og tak, men vi har totalrenovert innvendig. Hovedbygningen er fra midten av 1700-tallet og har stort sett sin opprinnelige rominndeling.








tirsdag 14. november 2017

Årets julekort

En ny dag på halv maskin. Jeg har ikke det som trengs for å starte årets baking. Derimot har jeg lenge hatt konvoluttene til årets julekort i hus. Jeg har oppdaget at når Søstrene Greene har noe jeg liker så må jeg kjøpe det der og da, for i den butikken skifter vareutvalget fort. Så da jeg på et eller annet tidspunkt dette året oppdaget at de hadde konvolutter i gull så slo jeg til. Dermed er størrelsen på årets julekort definert.

Jeg skriver teksten og setter inn bilder i et helt vanlig Word-dokument. Denne gangen velger jeg liggende format, deler siden i to spalter og fjerner nesten margene.

Da er jeg klar til å sette inn de bildene jeg vil bruke. Bildet på forsiden skal jeg ta 3.desember, det samme med bildet som skal gå over begge spaltene på innsiden.

På baksiden pleier jeg å ha et julemotiv. Denne gangen har jeg valgt et bilde av pepperkakegården, og som jeg har endret med Kunstneriske effekter under Format. Jeg velger som regelen ramme til bildene.Størrelsen på bildene velger jeg etterhvert som teksten kommer på plass. Ved å velge funksjonen: Bryt tekst kan jeg skrive tett inntil bildene.

Teksten på julekortene blir lik, bortsett fra de linjene vi skriver for hånd på den siste siden.

Jeg velger alltid ganske tykt papir for utskriften, slik at man får opplevelsen av et ordentlig julekort.

Om du ikke vil lage årets julekort på denne måten er det flere av nettbutikkene for foto som har tilbud på julekort noen dager til.

Det var 40 dager til jul i dag






Ingen kommentarer :

Legg inn en kommentar