Velkommen

Min bestemor hadde aldri noen flott hage. Vi som bor i det store huset nå forsøker å skape den hagen bestemor kunne hatt. Vi bygger på det var her: en rosa pion, en stor syrin, masse ripsbusker og noen epletrær.



Jeg skriver derfor mye om planter i hagen, men også litt om livet inni huset. Vi overtok hus med tette vegger og tak, men vi har totalrenovert innvendig. Hovedbygningen er fra midten av 1700-tallet og har stort sett sin opprinnelige rominndeling.








lørdag 12. november 2016

Vannlekkasje

Selv om jeg nå skriver om juleforbredelser hver dag så blir det likevel et 10års tilbakeblikk noen lørdager til.

Denne uka for 10 år siden startet med et møre med byggefirma og snekkere. Da ble det lagt en veldig detaljert plan for de to neste ukene. Det var helt nødvendig slik at jeg visste hva jeg kunne gjøre hver kveld

Det var veldig hyggelig å komme inn på kjøkkenet mandag kveld. Da var mange av kjøkkenskapene kommet på plass.

Men samtidig en strek i regningen - vi oppdaget en vannlekkasje på badet i første etasje. Takk og pris at det var i 1.etasje. Der var det betonggulv, og ingen fare for skader på treverk.

Men sånt tar fokus og mye ekstra tid, selv om rørlegger og murer ordnet det meste.
Igjen var spisestua blitt lager for lister og plass for sag.

Selv om vi fant flere gamle dører så manglet vi noen. Vi valgte Svedoor Tradition. Vi synes den passet godt her. Det var ikke noen ulempe at den ikke tilhører standardutvalget i byggevarebutikker. Det betyr at vi ikke ville finne samme dør hos alle og enhver.

Mer kjøkkeninnredning kom på plass

På vaskerommet hadde vi hatt problemer med det høye skapet. Det fantes ingen skap som passet. For at høyden skulle passe måtte vi kutte litt av på bredden. Bredden måtte dessuten passe til trådkurvene til garderobeskap. Med litt hjelp så gikk det bra. På gipsplateveggen bak skapene ble det lagt panel. Den hadde jeg malt ferdig før den ble satt opp.

 I 1.etasje var malekostene fortsatt framme; i garderoben ble gavlene til hyllesystemet grunnet. Og dessuten ble kontoret mitt malt.


Endelig var det enormt store sikringsskapet på gangen i 2.etasje fjernet og et bittelite for kursene i 2.etasje var felt inn i veggen.

Kontoret i 2.etasje var det første rommet som var helt ferdigmalt, derfor ble de første flyttelassene stablet der. Ja, vi var igang med flyttingen - midt oppi skapmontering og maling. Dessuten ble veggen på badet helt reparert etter lekkasjen.

   


I notatboka kan jeg lese et par ting det ikke finnes bilder av. Jeg var på IKEA igjen, men jeg er litt usikker på hva jeg kjøpte akkurat denne gangen. Kanskje var det skuffene til kjøkkenet. Iallefall ble det satt sammen denne uka og dermed klar til å sette på plass.

Murveggen på kontoret mitt og i spisestua var dekt med teglstein. Den var ikke eldre enn ca 1990, og ikke noe vi syntes passet i stiler her, så begge veggene ble pusset glatt og malt hvit.


Ingen kommentarer :

Legg inn en kommentar