Velkommen

Min bestemor hadde aldri noen flott hage. Vi som bor i det store huset nå forsøker å skape den hagen bestemor kunne hatt. Vi bygger på det var her: en rosa pion, en stor syrin, masse ripsbusker og noen epletrær.



Jeg skriver derfor mye om planter i hagen, men også litt om livet inni huset. Vi overtok hus med tette vegger og tak, men vi har totalrenovert innvendig. Hovedbygningen er fra midten av 1700-tallet og har stort sett sin opprinnelige rominndeling.








lørdag 12. november 2016

42 dager til julaften

Illustrasjonsfoto
På dagens plan står to oppgaver: rydde og vaske kjøleskapet og skrive julegaveinnkjøpsliste.

Rent hygienisk bør kjøleskapet  ryddes og vaskes minst fire ganger i året. Jeg kombinerer det med å sikre at det er plass til ekstra store innkjøp. Som nå til all kakebakingen fremover.

Det andre punktet på dagens liste er å sette opp julegaveliste. Med lista i veska kan jeg passe på når jeg er i nærheten av de riktige butikkene, og det blir ikke et kjempestress på slutten. Jeg har bedt om årets ønsker, og kommer til å følge opp det i dag. Noen gaver er faktisk allerede i hus.






Om kvelden:
Det er litt rart når man virkelig skal tenke etter hva dagen ble brukt til, så oppdager en at dagen virkelig ble fylt.

Først ute var mormors kryddersett. Særlig lokkene er støv og fettsamlere, og det må grundig vask til for å få fjernet det. Nå skinner de rene og pene.


 

Dagen bød også på fjerning av masse stearin på en duk. jeg har også tjuvstartet på morgendagens oppgaver. Å vaske meg gjennom skittentøyskapet.  Å få vaskeklutene rene tilbake i hylla før husvasken starter er lurt.

      

Jeg har fortsatt litt på nødløsningen med kjøkkengulvet.


I kjelleren står tøyrulla fremme, og 10-12 duker er nesten tørre etter første gangs rulling. Det er helt utrolig hvor mye blankere lindukene blir etter den siste rullingen etter at de er blitt helt tørre. Det regner jeg med skal skje i morgen.


Dessuten er jeg ajour med kjøleskapene.

 





I løpet av ettermiddagen besøkte vi også gullgutten og lillesøsteren hans. Han har begynt å planlegge neste bursdag (i mai) og vi så på mange aktuelle kaker i den anledning. Beslutningene ble tatt, for det måtte bli to kaker.



Ingen kommentarer :

Legg inn en kommentar