Velkommen

Min bestemor hadde aldri noen flott hage. Vi som bor i det store huset nå forsøker å skape den hagen bestemor kunne hatt. Vi bygger på det var her: en rosa pion, en stor syrin, masse ripsbusker og noen epletrær.



Jeg skriver derfor mye om planter i hagen, men også litt om livet inni huset. Vi overtok hus med tette vegger og tak, men vi har totalrenovert innvendig. Hovedbygningen er fra midten av 1700-tallet og har stort sett sin opprinnelige rominndeling.








søndag 9. oktober 2016

Den store epledagen

Jeg hadde planlagt å la eplene henge på trærne så lenge som mulig for at de skulle bli mest mulig modne før pressing til most. Men så kom vindværet og det ble nedfallsfrukt, som ikke egner seg for pressing.

Alt har stått i kasser en drøy uke  slik at de kunne modne enda litt mer, og i dag har jeg laget eplemost på det lille saftpressen vår.

Det er en møysommelig arbeid for jeg må skjære bort alle de skada delene av eplet og dele det i ganske små biter. Jeg har funnet ut at da fungerer saftpressen best. resultatet blir flytende eple, så det er absolutt verdt strevet.

Jeg siler det som kommer ut av saftpressen for at mosten skal bli så klar som mulig. Og har derfor en rad med sileduker i stativ på benken, for det tar en stund før mosten har rent ut.

Nesten 15 l eplemost ble det. Etter en god bærsesong skal det bli en utfordring å få plass i fryseren.


Fordi jeg holdt på med epler så ble det en lekker epledessert med smørbukkarameller til dessert. 




Ingen kommentarer :

Legg inn en kommentar