Velkommen

Min bestemor hadde aldri noen flott hage. Vi som bor i det store huset nå forsøker å skape den hagen bestemor kunne hatt. Vi bygger på det var her: en rosa pion, en stor syrin, masse ripsbusker og noen epletrær.



Jeg skriver derfor mye om planter i hagen, men også litt om livet inni huset. Vi overtok hus med tette vegger og tak, men vi har totalrenovert innvendig. Hovedbygningen er fra midten av 1700-tallet og har stort sett sin opprinnelige rominndeling.








tirsdag 9. desember 2014

Nybegynnere

Jeg har virkelig framsnakket syltelaging, så i år har jeg fullt kjøkken i tre dager. I dag er det bare en godt trent og fire helt nybegynnere. Jeg har satt knokene på til koking allerede, med såpass stor mengde tar det litt tid å få kjøttet passe kokt. Ja, jeg bruker knoker istedenfor grisehoder, men for øvrig er fremgangsmåten den samme.

Erfaring tilsier at de som har spist hjemmelaget sylte ikke kommer til å kjøpe sylte noen gang senere. Den sylta som lages her er mager - det er ingen fettlag, bare kjøtt bortsett fra svoren rundt som holder den sammen, men det viktigste er jo smaken.

Å bidra til at andre lærer å lage sin egen sylte er faktisk en av mine viktigste juleforberedelser.

Og slik skal resultatet bli - smale jevne lag av kjøtt, tett pakket, godt presset, passe krydret og passe salt.








1 kommentar :

  1. mmmm! Ingenting slår hjemmelaget sylte på hjemmebakt lefse til jul. :-) Sylta vår ble av familieribbe og høne i år. Veldig god, om jeg får si det selv. :-)

    Ha en fin dag

    SvarSlett