Velkommen

Min bestemor hadde aldri noen flott hage. Vi som bor i det store huset nå forsøker å skape den hagen bestemor kunne hatt. Vi bygger på det var her: en rosa pion, en stor syrin, masse ripsbusker og noen epletrær.



Jeg skriver derfor mye om planter i hagen, men også litt om livet inni huset. Vi overtok hus med tette vegger og tak, men vi har totalrenovert innvendig. Hovedbygningen er fra midten av 1700-tallet og har stort sett sin opprinnelige rominndeling.








torsdag 21. desember 2023

5.innkjøp

Jeg har gjort det til en vane å ha papir og penn liggende på benken den siste uka før jul. Der noterer jeg ned både ting jeg skal gjøre, men også det jeg skal kjøpe. Selv om "Den store handlelista" er omfattende, så er den bare veiledende. Jeg har derfor skrevet ned hva vi skal ha til middag hver dag. Derfor vet jeg nå helt nøyaktig hva vi trenger helt fram til 3. eller 4.juledag. 

Meny 21. - 27.desember:
21.desember:Laks Innkjøp: salma, slangeagurk, minigulrøtter
22.desember: Risengrynsgrøt Innkjøp: melk
23.desember: Kalkunfilet med rotgrønnsaker. Jeg utgangspunkt i denne oppskriften fra Matprat. På handlelista står: kalkunfilet, rødløk, gulrot, sellerirot, persillerot, appelsinjuice, potet, brokkoli, parmesan
24.desember: Ribbe, julepølse, medisterkaker, surkål, saus, poteter.  Trenger bare: hodekål (1,5 kg til 4), poteter, kremfløte
1.juledag: Julebord. Har alt som skal til
2.juledag: torsk, ertepure, spekeskinke. Innkjøp: Goumettorsk, spekekinke, frosne erter
3.juledag: kyllingkaker, brokkoli,   Innkjøp: malt kylling, malt svin, brokkoli

Etter å ha sittet i kø over ei bru over Drammenselva for noen år siden unngår jeg å kjøre sånne steder rett før jul og i allefall på ettermiddagen. 

Det er heldigvis veldig sjelden jeg må noe lengre enn til nærmeste matbutikk for å kjøpe inn de siste matvarene før julehelgen. Jeg var ikke så systemtisk tidligere, og brukte altfor mye tid i butikker de siste ukene før jul. 









1 kommentar :

  1. Listeføring er smart. Her i huset har vi handlelisten liggende året rundt og prøver å huske å føre opp etter hvert som vi tømmer noe. Middagene planlegges også for juledagene. Nå begynner vi å bli klare til å ta imot julegjestene.

    SvarSlett