Velkommen

Min bestemor hadde aldri noen flott hage. Vi som bor i det store huset nå forsøker å skape den hagen bestemor kunne hatt. Vi bygger på det var her: en rosa pion, en stor syrin, masse ripsbusker og noen epletrær.



Jeg skriver derfor mye om planter i hagen, men også litt om livet inni huset. Vi overtok hus med tette vegger og tak, men vi har totalrenovert innvendig. Hovedbygningen er fra midten av 1700-tallet og har stort sett sin opprinnelige rominndeling.








onsdag 1. november 2023

Juleforberedelser 2023

Mine første juleforberedelser var ganske kaotiske og jeg synes ikke tiden strakk til. Etter at jeg begynte å lage en tydelig arbeidsplan som inneholder absolutt alt som skal gjøres fikk jeg kontroll og kom i mål. 

Mens jeg var yrkesaktiv brukte jeg aldri en lørdag/fridag til innkjøp. De hele dagene ble brukt til oppgaver som enten tar lang tid, eller krever dagslys. Innkjøpene la jeg etter arbeidstid og fortsatt vil jeg helst kjøpe alle julegavene før 1.desember. Jeg har alltid prioritert å bruke tiden til juleforberedelser fremfor julekonserter, julebord og andre arrangementer ute. 

Vi har en stor husholdning, selv om vi bare er to i hverdagen.  Jeg åpner kjøkkenet for venner som vil lage julemat og jeg bruker julemat og kaker som gaver, derfor blir det store porsjoner. I en vanlig husholdning kan man bake flere slag julesmåkaker på en dag, men jeg setter av en hel dag til hvert slag.  jeg har også satt av tid til å bake glutenfritt. Om det ikke trengs, kanskje får det gjester med andre matallergier og 

Lista under er litt annerledes enn min, slik at det kanskje vil passe flere. Denne lista er overskriftene på det jeg vil skrive om i ukene fremover. All matlaging og baking er merket med mørk rødt.. Så om du ikke har laget en plan for tiden fram til jul bør du gjøre det nå. 

Jeg har skrevet ut min plan, handleliste og julegaveliste og lagt de i en rød plastlomme. Mens jeg var yrkesaktiv lå de faktisk i veska sammen med laptop. Da kunne jeg sjekke på vei hjem om det var noe som burde ordnes. 

24.10

Lage juleplanen. Be om ønskelister.

Onsdag 1.11

Intro

Torsdag 2.11

Ønskelister

Fredag 3.11

Handlelister

Lørdag 4.11

Rydde og vaske kjøkken

Søndag 5.11

Rengj av vaskemaskin og tørketrommel. skittentøyskapet

Mandag 6.11

Stryke. Brette og rydde bort rene klær 1.innkjøp.

Tirsdag 7.11

Lage sylte

onsdag 8.11

Saltlake. Vaske syltepresser.

torsdag 9.11

Planlegge julekort

fredag 10.11

Rengjøring av bad.

lørdag 11.11

Pusse sølvbestikk.

søndag 12.11

Vaske filleryer

Mandag 13.11

Pyrolyse på stekeovn.. Skålde mandler.

Tirsdag 14.11

Bake glutenfri gjærbakst.

onsdag 15.11

Pakke sylter. Vaske håndklær.

torsdag 16.11

2.innkjøp.  Planlegge borddekking.

fredag 17.11

Vaske kakebokser. Skrive julegaveliste

lørdag 18.11

Gjærbakst. Lage deig til kling

søndag 19.11

Kling.

Mandag 20.11

3. innkjøp Kjøpe julegaver og materiell til juleverksted    

Tirsdag 21.11

Lage deig til smultringer

onsdag 22.11

Smultringer

torsdag 23.11

Lage marsipan

fredag 24.11

Steke kransekakestenger

lørdag 25.11

Lage deig sirupssnipper.     melkefri

søndag 26.11

Bake sirupssnipper

Mandag 27.11

Kjøpe frimerker til julekort

Tirsdag 28.11 

Krumkaker.

onsdag 29.11

Kobber og messing

torsdag 30.11

4. innkjøp                                             

fredag 1.12

Lilla hus. Lage deig sandkaker

lørdag 2.12

Sandkaker

søndag 3.12 a1

Juleverksted

Mandag 4.12

Julepålegg

Tirsdag 5.12

Skjære opp og fryse bort kjøtt lage deig til Sandkaker

onsdag 6.12

Skrive julekortteksten.

torsdag 7.12

Kopiere julekort. Glutenfri småkaker  

fredag 8.12

De siste julegavene

lørdag 9.12

Skrive julehilsner. Lage deig til Goro

søndag 10.12 a2

Goro

Mandag 11.12

Lage deig sjakkruter og steke sjakkruter

Tirsdag 12.12

Tørke støv

onsdag 13.12

Lucia. Lussekatter.

torsdag 14.12

Sende julekort. Kjøpe juletre og fuglenek.

fredag 15.12

Sengetøy

lørdag 16.12

Vaske vindu. Julegardiner

søndag 17.12 a3

Skittensøndag. Polere kjøkkenbenk og vaske kjøkkenvifte.

Mandag 18.12

Rydde yttertøy og julepynte

Tirsdag 19.12

Montere pepperkakehuset 

onsdag 20.12

Brente mandler

torsdag 21.12

5.innkjøp 

fredag 22.12

Henge opp dørkrans ute. Forberede julemiddag

lørdag 23.12

Vørterbrød. Godteribord, Pynte juletreet.

søndag 24.12 a4

Henge opp fuglenek Julemiddag




Ingen kommentarer :

Legg inn en kommentar