Velkommen

Min bestemor hadde aldri noen flott hage. Vi som bor i det store huset nå forsøker å skape den hagen bestemor kunne hatt. Vi bygger på det var her: en rosa pion, en stor syrin, masse ripsbusker og noen epletrær.



Jeg skriver derfor mye om planter i hagen, men også litt om livet inni huset. Vi overtok hus med tette vegger og tak, men vi har totalrenovert innvendig. Hovedbygningen er fra midten av 1700-tallet og har stort sett sin opprinnelige rominndeling.








tirsdag 24. oktober 2023

To måneder til jul

Jeg startet denne bloggen i januar 2010. I perioder skrev jeg flere ganger hver uke, men så kom Instagram.  Der er det ofte nok å legge ut et bilde, og jeg publiserer dessuten rett fra telefonen så det er mye raskere. Jeg har likevel beholdt bloggen, og der er vel bare i førjulstiden jeg er veldig aktiv. 

Jeg planlegger nå juleforberedelser for 14.gang på bloggen, og for at det skal litt annerledes så skal jeg skrive mindre om hva jeg gjør, og mer om hvordan og kanskje hvorfor. 

Jeg betrakter julen som en fest som starter julaften, og jeg planlegger jula som jeg planlegger alle andre selskaper eller arrangementer. 

1. Planlegging (lag en god arbeidsplan, skriv innkjøpslister)

2. Forberedelser (da er jeg igang og kan hver dag ktysse av for utførte oppgaver. Jeg vet at jeg får det resultatet jeg ønsker for jeg har brukt mye tid på å planlegge)

3. Gjennomføring (om det er fra gjestene kommer til et selskap eller jeg lager julemiddagen - så vet jeg at alt som skal brukes i selskapet eller julen er gjort klart , - og nå det bare å hygge seg.)

For meg er nettopp en fest en ekstra motivasjon til å få unna noen punkter fra den mer generelle "to do - lista". Man trenger ikke skure kjøkkengulvet eller vaske badet før jul, men julen eller selskapet blir en slags"deadline" for oppgaver som likevel må gjøres på et eller annet tidspunkt. Som å rydde en skuff i skrivebordet, eller vaske veggene på badet. 

Gjennom årene har jeg gjort mange erfaringer både med juleforberedelser og med å arrangere selskaper. Om noen ønsker noen råd så kan de få det av meg. I dag er det akkurat to måneder til julaften, og for meg er dette en viktig dato - da starter juleforberedelsene. Jeg går gjennom fjorårets kalender (det hender nok at jeg ikke klarer å vente så lenge) og justerer for ukedager. Før var det 1.desember som var starttidspunktet for juleforberedelsene, men jeg har faktisk startet tidligere og tidligere. I år blir det 1. november. Da kan jeg fordele litt hver dag og får tid til alt jeg ønsker å gjøre. Jeg har uthevet juleforberedelser, for her pyntes det ikke til jul før så tett opptil julaften som mulig. 

Man må starte med å bestemme hva slags jul man ønsker seg? Den gammeldagse gårdsjulen med sju slag kaker og mange gjester, eller mindre mat, pynt og gjester. Eller kanskje er førjulstiden fylt med arrangementer av ulikt slag?

Jeg foreslår å starte med et tankekart  med alle oppgavene som skal til få å oppnå den. Skissen under inneholder de områdene som man bør i større eller mindre grad inkludere i juleforberedelsene.

Deretter fyller du alle oppgavene inn i en kalender. Gjør avtaler med familie og venner om felles kakebaking eller andre forberedelser. 



















Og 1. november, legger jeg ut min kalender for årets juleforberedelser.



2 kommentarer :

  1. Hei! Jeg leser hvert år om juleforberdelesene dine og beundrer deg. Her går det litt over stokk og stein og plutselig er det jul. Nå er jeg opptatt med helt andre ting, men jeg har kjøpt ei julegave. Juleforberdelsene blir litt tilfeldig, og jeg aner enda ikke om noen av barna kommer hit til jul. Men en ting er jeg veldig enig med deg i, jula begynner julaften, 24. desember kl 17.00 og varer til 13. dagen, eller 20. dagen! Basta bom!

    SvarSlett
    Svar
    1. Jeg tok kontroll over skippetaksmennesket i meg da jeg begynte med lister, og oppdaget hvor avslappende de var etter at de var laget. Da kunne jeg være fornøyd med meg selv da dagens oppgave var gjort.

      Slett