Velkommen

Min bestemor hadde aldri noen flott hage. Vi som bor i det store huset nå forsøker å skape den hagen bestemor kunne hatt. Vi bygger på det var her: en rosa pion, en stor syrin, masse ripsbusker og noen epletrær.



Jeg skriver derfor mye om planter i hagen, men også litt om livet inni huset. Vi overtok hus med tette vegger og tak, men vi har totalrenovert innvendig. Hovedbygningen er fra midten av 1700-tallet og har stort sett sin opprinnelige rominndeling.








søndag 18. desember 2022

Skittensøndag

Jeg har skrevet hvert år om at søndager i tdligere tider, normalt ikke ble brukt til arbeid. Bortsett fra siste søndag før jul, som derfor ble kalt skittensøndag og inneholdt husvask og andre former for skittent arbeid. Her er tidligere  års versjoner av skittensøndag.

Det var nydelig vær i dag, og ikke så kaldt som for noen dager siden. Vaskemaskinen har gått for fullt i dag også, så nå begynner jeg å bli ajour med tøyvask. Bare litt stryking gjenstår. 

Her i huset er rødt julefargen, og jeg synes det gjør mye med et rom å ta inn noen røde elementer som røde håndklær på badet og  rødmønstret dynetrekk på ei seng. Alle rom har sin spesielle vinduspynt. I garderoben er det pepperkakefigurer.


  







2 kommentarer :

  1. Dette med skittensøndag husker jeg fra barndommen, og jeg praktiserer det fremdeles :) Her i huset betyr det for det meste at jeg ikke rydder, slik jeg pleier å gjøre til søndager, men lar esker og bokser med julepynt, juleparir osv. stå framme og jeg fortsetter arbeidet der jeg slapp lørdagen. I min barndom fikk vi ikke lov å strikke eller brodere på vanlige søndager, men på skittensøndag kunne vi fortsette å lage ferdig de hjemmelagede julegavene vi holdt på med. Tidene har forandret seg, men mine foreldre var nok ekstra strenge og konservative.

    SvarSlett
    Svar
    1. Jeg har ingen religiøse begrunnelser for å følge disse gamle skikkene, men mener at det er kulturhistorisk viktig. I min barndom var vi alltid på tur i skogen på søndager. Jeg bruker søndager til mer rolige oppaver, enn ellers i uka og jeg lager aldri støy utendørs.

      Slett