Velkommen

Min bestemor hadde aldri noen flott hage. Vi som bor i det store huset nå forsøker å skape den hagen bestemor kunne hatt. Vi bygger på det var her: en rosa pion, en stor syrin, masse ripsbusker og noen epletrær.



Jeg skriver derfor mye om planter i hagen, men også litt om livet inni huset. Vi overtok hus med tette vegger og tak, men vi har totalrenovert innvendig. Hovedbygningen er fra midten av 1700-tallet og har stort sett sin opprinnelige rominndeling.








mandag 14. november 2022

Kling og henting av kjøtt

Jeg hadde heldigvis ikke rukket å bestille kjøtt til syltelaging da jeg ble slått ut av en forkjølelse første uka i november. Jeg påstar ofte at en god plan kan lett endres underveis, og nå fikk jeg testet det. Da jeg begynte å kvikne til var det mulig å gjøre noen av denne ukas oppgaver, så jeg er faktisk nesten ajour selv om jeg hentet kjøttet en uke etter den opprinnelige planen. 

Formiddagen brukte jeg også godt. Jeg bakte en type Numedalskling. Når jeg skriver en type, så skyldes det at oppskriftene er mange og alle mener at de har den aller beste. Jeg foretrekker at lefsene ikke er for tynne, da synes jeg ofte at de blir sprø og tørre.  Derfor bruker jeg ei oppskrift som jeg fikk for over 40 år siden som starter med å koke fløyelsgrøt. Når den er kald tilsettes rømme og eggeplommer. Jeg tenker alltid på når jeg lager deigen og senere kjevler ut: Hvem fant ut at fløyelsgrøt kunne være et godt utgangspunkt for en deig som kunne kjevles?

Oppskrift


  

Ingen kommentarer :

Legg inn en kommentar