Velkommen

Min bestemor hadde aldri noen flott hage. Vi som bor i det store huset nå forsøker å skape den hagen bestemor kunne hatt. Vi bygger på det var her: en rosa pion, en stor syrin, masse ripsbusker og noen epletrær.



Jeg skriver derfor mye om planter i hagen, men også litt om livet inni huset. Vi overtok hus med tette vegger og tak, men vi har totalrenovert innvendig. Hovedbygningen er fra midten av 1700-tallet og har stort sett sin opprinnelige rominndeling.








torsdag 2. desember 2021

2.desember: Innkjøp og ny deig.

Hvis jeg har planlagt godt nok så trenger jeg ikke gjøre flere innkjøp før 21.desember. Det gjør uka som kommer, med flere bakedager, enklere. 

Jeg har brukt dagen på et annet kjøkken enn mitt, med vaskekluter og vaskemidler. På veien hjem, det som sto på dagens handleliste, pluss det som trengs til mat til 10 på lørdag. Da rykker barn og barnebarn inn på kjøkkenet for et av årets store begivenheter - pepperkakebaking.

I morgen skal jeg bake sirupssnipper, og den deigen har jeg laget i kveld. På benken står fortsatt sandkakeformene. Jeg vasket de i dag tidlig, og de kan stå sånn til i morgen. Da er de helt tørre når de pakkes bort til neste år. 

  



Ingen kommentarer :

Legg inn en kommentar