Velkommen

Min bestemor hadde aldri noen flott hage. Vi som bor i det store huset nå forsøker å skape den hagen bestemor kunne hatt. Vi bygger på det var her: en rosa pion, en stor syrin, masse ripsbusker og noen epletrær.



Jeg skriver derfor mye om planter i hagen, men også litt om livet inni huset. Vi overtok hus med tette vegger og tak, men vi har totalrenovert innvendig. Hovedbygningen er fra midten av 1700-tallet og har stort sett sin opprinnelige rominndeling.








onsdag 17. november 2021

Bakedag

 

På dagens plan sto glutenfrie rundstykker til min mor. Så mange at det holder til over nyttår. Senere skal jeg bake til min datter. 

Dessuten bakte jeg en porsjon med småkaker som ble fylt i fire norgesglass. Etter det jeg forsto skal de brukes på et førjulsarrangement på skolen til mitt nesteldste barnebarn. Smørspesier består kun av hvetemel, melis og smør. Denne gangen byttet jeg ut smøret med melkefri melange, da kan de også spises av de som har intoleranse mot melkeprotein. Det er mer vanlig med laktoseintoleranse, men det er noe annet. 


2 kommentarer :

  1. nam, nam ... ser ut som fantastiske smørkjeks :-))) Jeg bakte også Sandtaler med valnøtter - store kjeks 10 cm i diameter og 1,5 cm tykke ... her kaller vi dem Sandtaler (egentlig uten nøtter ...)
    i dag er det min tur til å lage mat. Bonden slaktet: kalkun og and. Grytene er klare og jeg gleder meg til å lage mat...
    mange hilsener til deg. Viola

    SvarSlett
    Svar
    1. Takk for veldig hyggelig kommentar. Her starter julebakingen på søndag.

      Slett