Velkommen

Min bestemor hadde aldri noen flott hage. Vi som bor i det store huset nå forsøker å skape den hagen bestemor kunne hatt. Vi bygger på det var her: en rosa pion, en stor syrin, masse ripsbusker og noen epletrær.



Jeg skriver derfor mye om planter i hagen, men også litt om livet inni huset. Vi overtok hus med tette vegger og tak, men vi har totalrenovert innvendig. Hovedbygningen er fra midten av 1700-tallet og har stort sett sin opprinnelige rominndeling.








lørdag 5. desember 2020

Uten melk

Å få vite at man ikke tåler melk er en mye mindre utfordring i dag enn for få  år siden. Vi har et barnebarn som ikke tåler melk, noe mange assosierer med laktoseintoleranse. Men det er det ikke. Laktose er melkesukker, mens vår lille ikke tåler melkeproteiner. Da må man lete etter alternativer. Vi har alltid rismelk og soyafløte i kjøleskapet. De siste årene har jeg bakt alle rundstykker med melkefri margarin.

Da jeg laget pepperkakedeig med soyafløte for første gang for tre år siden erfarte jeg at soyafløte ikke oppfører seg som vanlig fløte. 

Det fant jeg en løsning på, og resultatet ble absolutt godkjent.  Her er oppskrift.

Legobyen er brakt i orden og vi gleder oss til bakedagen i morgen.






Ingen kommentarer :

Legg inn en kommentar