Velkommen

Min bestemor hadde aldri noen flott hage. Vi som bor i det store huset nå forsøker å skape den hagen bestemor kunne hatt. Vi bygger på det var her: en rosa pion, en stor syrin, masse ripsbusker og noen epletrær.



Jeg skriver derfor mye om planter i hagen, men også litt om livet inni huset. Vi overtok hus med tette vegger og tak, men vi har totalrenovert innvendig. Hovedbygningen er fra midten av 1700-tallet og har stort sett sin opprinnelige rominndeling.








torsdag 24. desember 2020

Julaften

Nå er det jul i vårt hus! Dette er en av de hyggeligste formiddagene i året. Huset er strøkent, det er varme fra ovnene og det har duftet fantastisk fra surkålkjele og stekeovn siden tidlig på formiddagen. 

Det eneste som gjensto her i huset var å lage julemiddagen. Mange har spurt hvorfor jeg ikke lager surkål og steker ribbe lille julaften, særlig hvis vi skal ha mange gjester. Men jeg svarer alltid: Hvorfor det? 

Det er på selveste julekvelden at lukten av ribbe og surkål skal spre seg i huset. Og uansett om vi allerede har fått gjester, eller de kommer til middag så lager jeg hele middagen i dag.

  

Stolpen til fugleneket ble slått ned i bakken i begynnelsen av november. Her kan vi ikke regne med snø nok til at den står støtt. I år er det vel heller ikke frost i bakken. Tradisjonen tro setter vi opp fugleneket julaften.

Bordet er dekket og lysene tent. Fordi vi bare er to i dag har vi ventet litt med maten. Men nå er potetene straks ferdig.

Bildet under er fra i fjor.

Ingen kommentarer :

Legg inn en kommentar