Velkommen

Min bestemor hadde aldri noen flott hage. Vi som bor i det store huset nå forsøker å skape den hagen bestemor kunne hatt. Vi bygger på det var her: en rosa pion, en stor syrin, masse ripsbusker og noen epletrær.



Jeg skriver derfor mye om planter i hagen, men også litt om livet inni huset. Vi overtok hus med tette vegger og tak, men vi har totalrenovert innvendig. Hovedbygningen er fra midten av 1700-tallet og har stort sett sin opprinnelige rominndeling.








torsdag 24. desember 2020

24.desember: Å pynte med halm

Skikken med å pynte med halm har nok sin opprinnelse fra da det var jordgulv i husene. Til jul ble det lagt halm på gulvene for at det skulle bli lunere. De fleste trodde at halmen hadde en lykkebringende betydning på dyr, åker og mennesker. Flettede halmkors og uroer av halm ble hengt opp til vern mot onde makter. 

Fortsatt er en del julepynt laget av halm, selv om dette var mer vanlig fram til midt på 1900 tallet.

Hos oss henger det kranser av halm på inngangsdøra og det står en stor halmbukk på trappa.

Kransene kjøpte jeg på Ikea i 2006, men jeg ser ingen grunn til å bytte de ut. Halmbukken ble nok kjøpt i 1995, og er preget av vær og vind. Jeg håper at den holder i mange år til.

Selv om fugleneket har havreaksene på, så tar jeg det med i halmkategorien. Det kom på plass i går lillejulaften

  

Alle tekstene under Adventskalender 2020 skrev jeg i januar. 


Ingen kommentarer :

Legg inn en kommentar