Velkommen

Min bestemor hadde aldri noen flott hage. Vi som bor i det store huset nå forsøker å skape den hagen bestemor kunne hatt. Vi bygger på det var her: en rosa pion, en stor syrin, masse ripsbusker og noen epletrær.



Jeg skriver derfor mye om planter i hagen, men også litt om livet inni huset. Vi overtok hus med tette vegger og tak, men vi har totalrenovert innvendig. Hovedbygningen er fra midten av 1700-tallet og har stort sett sin opprinnelige rominndeling.








søndag 15. november 2020

Kling

Takka er 45 cm stor så det begrenser størrelsen på lefsene. Jeg synes det er helt greit. De er lettere å kjevle og jeg synes de blir penere på fatet. 

I dag hadde jeg hjelp på kjøkkenet. Av noen som er like forsiktig som meg ute blant andre. 

Det går raskere når en annen passer takka og kan starte smøring før jeg er ferdig med å kjevle. Jeg husker at jeg har laget dobbelt porsjon en gang, men det er ubegripelig tungt på slutten. I dag ble det 16 lefser som hver ble delt i fire snipper.  De tiner på 15 min på benken når de skal brukes. 

Jeg har tatt opp kyllingsuppe fra frys og skal se Antlantic Crossing for vi spiser middag.  

 


Ingen kommentarer :

Legg inn en kommentar