Velkommen

Min bestemor hadde aldri noen flott hage. Vi som bor i det store huset nå forsøker å skape den hagen bestemor kunne hatt. Vi bygger på det var her: en rosa pion, en stor syrin, masse ripsbusker og noen epletrær.



Jeg skriver derfor mye om planter i hagen, men også litt om livet inni huset. Vi overtok hus med tette vegger og tak, men vi har totalrenovert innvendig. Hovedbygningen er fra midten av 1700-tallet og har stort sett sin opprinnelige rominndeling.








søndag 22. november 2020

Å komme ajour

Den store planen gir meg både fullstendig oversikt, men også fleksibilitet. Fryseren er full, så det var ikke plass til rundstykkene jeg skulle bakt i dag. De har jeg flyttet til lørdag. Det var nødvendig å sjekke lista og sjekke hva jeg ikke hadde krysset ut i uka som gikk. 

Alt som var blitt vasket etter syltelagingen hadde jeg bare plassert i kjelleren. Nå ble hyllene fylt og det ser bra ut i kjelleren igjen. Jeg har faktisk tolv syltepresser, men alle ble ikke brukt i år. Det er et puslespill å få plassert alle i de hylle som jeg har avsatt til dem. Kjelene får jeg nok bruk for til sommeren, men plastspannene må vente til neste syltelaging.  Det er helt fantastisk å ha dette rommet, med hyller for alt jeg trenger og en lang benk som kan brukes på mange måter. 
 
Jeg har selvsagt allerede begynt å tenke på årets juleborddekking. Det blir den femtende på dette bordet og i denne stua. Det er ikke så vanskelig å se likhetstrekk. Her er variasjoner med hvitt, grønt, sølv og gull. Det er fargen på duken som bidrar til den største forskjellen. Vi varmer ikke opp spisestua bortsett fra når vi har gjester, derfor velger jeg en annen bordpynt enn blomster. 

I fjor var det en sammenhengende rad med lys langsettter hele bordet, i 2018 tok jeg utgangspunkt i lyslyktene i sort og gull. 

 

I 2017 var bordet helhvitt med snøfnugg hengende fra taket. I 2013 hadde jeg sydd små juletrær i stoff i grått, sølv og gull. 

   



Jeg har ikke brukt grønn duk siden 2016, så jeg tenker at det er på tide. Jeg laget dessuten en del grønne trær, så dette blir nok utgangspunktet for årets borddekking. Hvilke lysestaker jeg kommer til velge venter jeg med til jeg har satt på alle trærne. Det blir 16.desember tenker jeg. Da har jeg fortsatt tid til å finne servietter hvis jeg ikke har noen som passer. 




Ingen kommentarer :

Legg inn en kommentar