Velkommen

Min bestemor hadde aldri noen flott hage. Vi som bor i det store huset nå forsøker å skape den hagen bestemor kunne hatt. Vi bygger på det var her: en rosa pion, en stor syrin, masse ripsbusker og noen epletrær.



Jeg skriver derfor mye om planter i hagen, men også litt om livet inni huset. Vi overtok hus med tette vegger og tak, men vi har totalrenovert innvendig. Hovedbygningen er fra midten av 1700-tallet og har stort sett sin opprinnelige rominndeling.








tirsdag 17. mars 2020

Vårtegn: Å få oversikten


Sist søndag med den tredje vårtegnet gikk meg faktisk hus forbi. 

I dag var jeg ute for å se hva som hadde skjedd. 

Det kan bli et flott syn om alle disse knoppene på Magnoliatreet springer ut samtidig. 
I 2017 var knoppene kommet tilsvarende langt. 

Det surkler veldig når jeg går rundt i hagen, og jeg unngår å tråkke på plenen før det har tørket ordentlig opp. 

Jeg brukte den korte runden i hagen til å lage en liste over hva som må gjøres. 


Spor etter det siste snøfallet i form av noen singelhauger på plenen. Forflyttet dit under brøytingen.

Alperipshekken skal klippes både i bredde og høyde og alle staudene langs garasjeveggen skal klippes ned.

Bak låven skal jeg spa opp et større område under og rundt ei Rogn. jeg har store mengder Storkenebb som trenger et nytt hjem. Penere enn det har vært blir det nok også.

Bringebærhekkene ble ikke klipt ned sist høst, så det må prioriteres høyt.

Så fort all telen i bakken forsvinner er det tid for jordskokk.


I vestveggen kommer det til å se mye bedre ut så fort jeg får ryddet opp etter vinteren. 


Ingen kommentarer :

Legg inn en kommentar