Velkommen

Min bestemor hadde aldri noen flott hage. Vi som bor i det store huset nå forsøker å skape den hagen bestemor kunne hatt. Vi bygger på det var her: en rosa pion, en stor syrin, masse ripsbusker og noen epletrær.



Jeg skriver derfor mye om planter i hagen, men også litt om livet inni huset. Vi overtok hus med tette vegger og tak, men vi har totalrenovert innvendig. Hovedbygningen er fra midten av 1700-tallet og har stort sett sin opprinnelige rominndeling.








fredag 11. januar 2019

Den første festen

Plutselig fant jeg ut at eføyranker skal være pynten på middagen vi skal ha i mars. Det blir hvite duker, kanskje grønne lys og servietter om jeg finner riktig grønnfarge.

Det er nok ikke sannsynlig at vi blir 24 til bords, men jeg tegner alltid en skisse med alle plassene slik bordet og stolene står til vanlig. Jeg markerer plassen mellom fire og fire tallerkner for der skal pyntet plasseres, annenhver lys og blomster. Fordi blomstene blir lave, eføyranker i små flasker, vil jeg ha høye lysestaker. Muligens blir det tre sett høye og to lave.

Bare ved å lage denne enkle tegningen har jeg funnet ut at om vi blir 24, så trenger jeg:
6 høye lysestaker + 4 lave
12 små flasker, helst flere ulike
2-3 eføy potteplanter
6 høye lys, helst grønne
servietter, helst grønne
ca 8 m hvit duk

4 kommentarer :

  1. For et koselig kjøkken dere har! Og så vakkert med eføy på bordet. Vårlig og delikat. Gleder meg til å se hvordan det blir med grønn pynt. Min absolutte yndlingsfarge. God helg!

    SvarSlett
    Svar
    1. Fikk ideen på det hotellet jeg var nylig. Har aldri brukt det før.

      Slett
  2. Så lurt å gjøre det på den måte . Blir helt sikkert kjempe fint ,gleder meg til å se hvordan det ble .

    SvarSlett
    Svar
    1. Jeg synes det er så stas å planlegge selskaper og borddekking. Det er mange år siden jeg begynte å lage sånne enkle skisser, men det er første gang jeg har vist den fram. Jeg kommer selvsagt til å vise ferdig dekket bord midt i mars.

      Slett