Velkommen

Min bestemor hadde aldri noen flott hage. Vi som bor i det store huset nå forsøker å skape den hagen bestemor kunne hatt. Vi bygger på det var her: en rosa pion, en stor syrin, masse ripsbusker og noen epletrær.



Jeg skriver derfor mye om planter i hagen, men også litt om livet inni huset. Vi overtok hus med tette vegger og tak, men vi har totalrenovert innvendig. Hovedbygningen er fra midten av 1700-tallet og har stort sett sin opprinnelige rominndeling.








tirsdag 13. november 2018

Mer slekt og rengjøring

Jeg burde ha ventet til etter nyttår med å lete etter noen slektninger til en jeg kjenner, men dette ble for spennende. En visekonsul for Sverige har jeg ikke mange av i mine slekter. Ved å kombinere kirkebøker og folketellinger i Digitalarkivet, gravminner til DIS-Norge og navnesøk i nb.no (den digitale bokhylla til Nasjonalbiblioteket) er det nesten utrolig hva man kan finne ut. Tolv sider ble sendt avgårde tidligere i kveld, og jeg er spent på reaksjonen. Det finnes mye mer å skrive, jeg måtte bare sette strek i denne omgang.

De siste glassene med ripsgle, som ble ferdig sent i går kveld, står nå godt plassert i kjelleren.

Dagens viktigste oppgave var å vaske kjøleskapene. Jeg husker at sennepen var i bruk sist jul, men nå er glasset tømt. Det er også noen andre flasker.

Formen på årets julekort er valgt - firkantet. Jeg ser litt på form og farge på de siste årene før jeg bestemmer meg. Julekort- brevene skrives ut på A3 ark og som deles i to langsetter. Så brettes de i tre. Da blir det plass både til tekst og bilder. Nå skal jeg sjekke om det finnes et pent papir i A3.

  

Når jeg først var igang på kjøkkenet satte jeg pyrolyse igang på den ene stekeovnen. Selve pyrolysen tar bare 1,5 time, men ovnen er låst helt til den blir kald - så det tar nesten fire timer totalt. Det er lurt å gjøre dette en dag ovnen ikke skal brukes.

Den enkleste måten å få ristene rene på er å legge de i sterkt salmiakkvann. I dag var faktisk vannet så sterkt og varmt at det utløst brannalarmen på vaskerommet.

 

Jeg skal avslutte dagen med litt stryking. Handlelista til morgendagens storinnkjøp er klar.

Ingen kommentarer :

Legg inn en kommentar