Velkommen

Min bestemor hadde aldri noen flott hage. Vi som bor i det store huset nå forsøker å skape den hagen bestemor kunne hatt. Vi bygger på det var her: en rosa pion, en stor syrin, masse ripsbusker og noen epletrær.



Jeg skriver derfor mye om planter i hagen, men også litt om livet inni huset. Vi overtok hus med tette vegger og tak, men vi har totalrenovert innvendig. Hovedbygningen er fra midten av 1700-tallet og har stort sett sin opprinnelige rominndeling.








onsdag 19. september 2018

Sommernatt


I går var de t-skjortevær i sørsiden av huset og i natt må det ha vært sommervarme. Sola skinner gjennom skylaget nå og det blir sikkert en fin tur for meg som skal kjøre gjennom en god del av Buskerud i dag.

Det er det fortsatt farger i hagen. Nede ved tomatene plantet jeg både gule og oransje Tagetes. De gule har virkelig får en "ny vår".

Jeg klipte ned mange stauder etter blomstring, og foran huset blomstrer Malva (Kattost) på nye. De gjør seg de røde prydfruktene på Sargenteplebusken.
 


Endelig fikk jeg plantet Storkenebbene jeg satte i "barnehage" midt på sommeren. Jeg ryddet i et annet bed og fant ut at overskuddet kunne brukes et annet sted. Fordi jeg plantet de i småpotter og satte alle i et stort plastkar i skyggen så var det relativt lite vann som skulle til for å holde de i live gjennom sommeren.

Jeg gleder meg til neste sommer, da vil det  dekke godt rundt rosa og hortensia og hindre ugress i dette bedet.

Ingen kommentarer :

Legg inn en kommentar